Julgamento

Navigatie
  • Nieuws
  • Intro LARP
  • Wereld
  • Religie
  • Spelregels
  • Vaardigheden
  • Calls en begrippen
  • Economie
  • Klassen
  • Character Creatie
  • Ley magie
  • Contacts
  • Online Inschrijven
  • Forum
  • Foto's
  • Cauldron Home

  • Next LARP

    Geen Julgamento's gepland.
    Cauldron Inschrijvingen

    Spelregelsysteem Julgamento

    Om het spel lekker te laten verlopen zonder dat het regelmatig stilgelegd hoeft te worden om regels uit te leggen is het erg handig als je de onderstaande regels doorgelezen hebt. Het kennen van de regels maakt het ook makkelijker om in te spelen op wat je om je heen ziet.

    Voor het begrijpen van de regels raden we je aan om eerst de begrippenlijst door te lezen en daar na pas het onderstaande.

    1. Hitpoints

    2. Schade

      1. Wapens

      2. Speciale schade

      3. Schade op ledematen

      4. Schade op torso

      5. Doodbloeden

      6. Doodssteek

      7. De dood

    3. Genezing

      1. Genezers

      2. Gewone genezing

      3. Magische genezing

      4. Gebroken ledematen

      5. Afgehakte ledematen

    4. Bescherming

      1. Locaties

      2. Beschermingspunten

      3. Helm

      4. Schild

      5. Repareren van bescherming

    5. Diefstal

    6. Wapendiefstal

    7. Talen

    8. Religie

    9. Aanleren nieuwe vaardigheden

      1. Effect van het leerproces.

      2. Inleiding.

      3. Vorming.

      4. Vervolmaking.

      5. Graduatie van het leerproces.

    10. IC voorwerpen maken 

    11. Kruiden

    12. Magie

    1      Hitpoints

    Elke speler heeft een bepaald aantal hitpoints. Kort samengevat geven we hiermee aan hoe sterk iemand (nog) is. Zodra je schade krijgt, verlies je hitpoints en zodra je hitpoints op zijn, ga je dood.

    Het aantal hitpoints wat je hebt wordt aangegeven per locatie. Er zijn zes locaties: bovenlichaam (voor en achterkant), 2 armen en 2 benen. (Het hoofd is dus geen locatie) Dit wil zeggen dat zodra je op een van deze locaties geraakt wordt, je op die locatie gewond bent en dus op die locatie hitpoints verliest.

    Een normaal lichaam heeft 2 hitpoints per locatie. Dit aantal kan worden verhoogd door bepaalde vaardigheden, spreuken, drankjes of andere effecten.

    2      Schade

    Wanneer je geraakt wordt door een wapen, spreuk of ander effect dat schade doet, gaat er een aantal hitpoints van de geraakte locatie af (locaties kunnen nooit op minder dan -1 staan). Naast het feit dat er hitpoints af gaan, ben je ook gewond. Dit moet altijd uitgespeeld worden, ook al heb je nog 2 hitpoints over... Een zwaardhouw of een pijl in je been doet pijn, veel pijn. Schreeuw dus, of klap dubbel voor eventjes. Probeer een lullig "au" en meteen weer door vechten te vermijden. Overdrijf, dat komt beter over.

    Als een wond niet redelijk snel na een gevecht behandeld wordt blijft hij bloeden en krijg je een trauma. (15 minuten). Een trauma verhindert je om de locatie nog te gebruiken en laat je enkel nog jammerend over de grond kruipen, niet meer in staat om iets zinnigs te zeggen of te doen. Je vreest voor doodbloeding en speelt dat ook zo uit, tot je verbonden wordt, dan keert je geestesgezondheid terug. Indien je langer dan 15 minuten in trauma bent bloed je inderdaad langzaam leeg en sterft je personage. (ook al is ie bvb op de torso nog helemaal niet geraakt).

    Wanneer je op een locatie nog 1 hitpoint over hebt, ben je gewond. Speel dit dus zo uit en trek je bijvoorbeeld terug uit de strijd om je te laten verbinden. Wanneer je doorvecht met gewonde lichaamsdelen loop je een groot risico om permanent een lichaamsdeel kwijt te raken, of voor altijd mank te lopen.

    Indien een lichaamsdeel na 3 rake klappen op -1 word gebracht dan is het permanent beschadigt, tenzij het nog geheeld word in de korte tijd. Let op de soort schade die je word toegebracht, knuppels bvb hakken GEEN ledematen af maar vermorzelen ze alleen maar.

    • Arm of been op -1:
      • Afgehakt: heeft chirurgie nodig en moet gespalkt worden (10 min. roleplay)
      • Gebroken: moet gespalkt worden (10 min. roleplay)
    • Torso 'voor' OF 'achter' op 0: zware borstwond of ruggenletsel met de dood tot gevolg. (moet binnen de 15 minuten genezen worden of de dood treed onherroepelijk in.).

    Genezen van kan met behulp van chirurgen, heelmeesters, magie of kruiden, kijk wat het beste past bij welke verwonding.

    2.1        Wapens

    De meeste wapens doen 1 schade. Sommige wapens of mensen doen meer of minder schade, in dat geval zal de aanvaller altijd HALF (1/2 punt schade), DOUBLE (2 punten schade),of TRIPLE (3 punten schade) roepen.

    2.2        Speciale schade

    Sommige wapens doen geen gewone schade, maar bijvoorbeeld blunt (knuppel e.d.) of gifschade (bijv. dolken die in vergif zijn gedoopt). Wanneer dit het geval is, zal de aanvaller altijd de bijbehorende Call roepen (dus, BLUNT of POISON). Sommige wapens of aanvallers zullen zelfs meerdere calls gebruiken. Ook deze aanvallen tellen enkel als 1 schade (hoewel ze profiteren van het effect van alle drie de calls. Lees de begrippenlijst door zodat je weet welke call wat doet.

    2.3        Schade op ledematen

    Voor de schade die je op je ledematen krijgt, maken we onderscheid tussen Blunt en Sharp schade.

    Wanneer een ledemaat op 0 hp komt te staan, is deze onbruikbaar en begin je dood te bloeden.

    Zodra een ledemaat op -1 of minder komt te staan door Blunt schade, is het ledemaat gebroken. Wanneer een ledemaat op -1 komt te staan door Sharp schade, is het ledemaat afgehakt.

    Wanneer een ledemaat door een ander soort schade op -1 komt te staan, is het gewoon te genezen met normale genezing (verband, spreuken, etc).

    2.4        Schade op torso

    Op het torso maken we geen onderscheid tusen Blunt en Sharp schade. Zodra je torso op 0 komt te staan raak je bewusteloos. Je torso kan nooit op minder dan 0 komen te staan (de z.g.n. doodsdrempel), dus ook al krijg je een Triple terwijl je nog maar 1 hitpoint hebt, sta je toch op 0. Je kunt nu d.m.v. een doodssteek gedood worden of doodbloeden. Hier mee wordt voorkomen dat een andere speler of figurant je ongewild de dood in jaagt.

    2.5        Doodbloeden

    Wanneer een locatie op 0 staat, verlies je veel bloed. Na 15 minuten in het volle besef ga je in shock- trauma en bid je voor redding. Wanneer je geen hulp krijgt van een genezer, bloed je binnen een extra 15 minuten dood. Zodra je verbonden wordt door een genezer wordt het bloeden gestelpt en is de locatie weer bruikbaar, zij het erg voorzichtig (je kunt dus geen zwaard vasthouden bijvoorbeeld). De locatie blijft ook op 0 staan totdat er een kruidenverband aangelegd is of er magische genezing is toegepast. Zie ook Gewone genezing en Magische genezing. Wanneer torso (voor of achter) op 0 staat, ben je direct bewusteloos en bloed je in 15 minuten dood.

    2.6        Doodssteek

    Dat het niet mogelijk is om op minder dan 0 hitpoints te komen op je torso, betekent niet dat het niet mogelijk is om dood gestoken te worden. Waneer iemand er op uit is om je dood te maken kan hij/zij je een doodssteek geven. Dit kan alleen wanneer je torso op 0 hitpoints staat, maar dan ben je wel in 1 keer dood. Deze doodssteek moet wel theatraal uitgespeeld worden, door bijvoorbeeld je zwaard met een groot gebaar in iemands borst te plaatsen of door over iemand heen te buigen en zijn keel duidelijk door te snijden. De moordenaar moet altijd tegen zijn slachtoffer zeggen dat hij een doodssteek toedient.

    2.7   De dood

    Zodra je doodgebloed bent of een doodssteek gekregen hebt, ben je dood. Daar is helaas niets meer aan te doen, dode mensen zijn helaas niet meer genezen. Zodra je dood bent (en het zat ben om je eigen lijk te spelen) kom je naar de infobalie om een nieuw karakter te maken zodat je kunt verder spelen. Het is dus erg verstandig om een tweede kostuum mee te nemen (en evt. zelfs een tweede karakter voor te bereiden).

    3      Genezing

    Omdat het op de gevaarlijke wereld van Julgamento niet ongewoon is dat er mensen gewond raken, is het gelukkig wel mogelijk om genezen te worden. Wonden genezen niet vanzelf, je moet altijd geholpen worden door een genezer als je gewond bent. De enige uitzondering is hier het einde van een evenement, aan het begin van het volgende evenement zijn al je wonden weer genezen (dit geld uiteraard niet voor manke en afgehakte ledematen!).

    3.1        Genezers

    Onder genezers verstaan we alle mensen die kunnen genezen, om precies te zijn alle mensen die de vaardigheid Eerste Hulp, Geneeskunde of magische genezing hebben.

    3.2        Gewone genezing

    Met gewone genezing bedoelen we het verbinden van wonden, het eventueel behandelen met genezende kruiden, zalfjes en drankjes. Het aanleggen van verbanden kan dus niet gebeuren door mensen die daar geen vaardigheid voor hebben! Zie ook Eerste Hulp en Geneeskunde.

    3.3        Magische genezing

    Magische genezing kan alleen door magiers en priesters ondernomen worden, zij gebruiken hier hun magische energie voor.

    3.4        Gebroken ledematen

    Ledematen die gebroken zijn, kunnen met gewone genezing niet zomaar genezen worden. Een gebroken ledemaat kan op twee manieren genezen.

    Natuurlijke genezing

    Een gebroken ledemaat zal na 24 uur van absolute rust vanzelf weer genezen en op 0 hitpoints komen te staan. Daarna is er nog wel gewone genezing nodig om het ledemaat helemaal te genezen (dit kan ook aan het begin van de 24 uur gebeuren, maar het ledemaat blijft onbruikbaar tot de volle 24 uur verstreken zijn). Wanneer een ledemaat op deze manier 'geneest', zal het nooit weer helemaal goed werken, het blijft voor altijd een beetje mank.

    Gespalkte genezing

    Een gebroken ledemaat kan gespalkt worden door een genezer. De genezing is nu hetzelfde als zonder spalk, alleen het ledemaat is nu na 1 uur weer genezen. Ook zal het ledemaat achteraf niet mank zijn.

    3.5        Afgehakte ledematen

    Wanneer een ledemaat afgehakt is door Sharp schade, kan het niet zomaar weer genezen worden. Je moet hiervoor de hulp inroepen van een chirurgijn of een magische genezer. Het aanzetten van een ledemaat is natuurlijk alleen mogelijk als je het ledemaat nog hebt en het niet langer dan 12 uur geleden afgehakt is. Na deze 12 uur is het ledemaat niet meer bruikbaar.

    Nadat een afgehakt ledemaat er door een chirurg weer aangezet is (wat veel tijd en roleplay kost) staat het weer op 0 hitpoints en moet het dus nog wel verder genezen worden.

    Nadat een afgehakt ledemaat door magische genezing ter waarde van 1 hitpoint genezen is, staat het weer op 0 en is het weer aangezet. Het moet nog wel verder genezen worden.

    4      Bescherming

    Uiteraard is het ook mogelijk om je in de strijd te verdedigen met bescherming, als kettingmaliën of dik leer. Er zijn verschillende soorten bescherming. Om een bepaalde soort te kunnen dragen moet je de bijbehorende vaardigheid hebben (Harnas dragen: Zacht harnas, Harnas dragen - Malien of Harnas dragen - Plaatharnas). Als je meerdere soorten harnas aan hebt, moet je dus ook meerdere vaardigheden hebben. De beschermingspunten van de verschillende soorten harnas zijn niet cumulatief. Dat wil zeggen dat je wel leer en malien over elkaar heen aan kunt trekken maar dat de punten daar van niet bij elkaar opgeteld worden. Het pantser met de meeste punten telt. Dat betekent niet dat het nutteloos is om toch leer en malien over elkaar aan te trekken, want het ziet er nou eenmaal gaaf uit ;-) . Eens je maliën dan kapot geslagen is kan je het uittrekken en genieten van de eventueel leerpunten er onder.

    4.1        Locaties

    We geven de hoeveelheid bescherming aan in beschermingspunten per locatie. We gebruiken dezelfde locaties als bij hitpoints, torso voor en achter, 2 armen en 2 benen.

    4.2        Beschermingspunten

    Wanneer je op een locatie bescherming draagt en de bijbehorende vaardigheid hebt krijg je op die locatie een aantal beschermingspunten (zie de beschrijving van de vaardigheid voor het aantal). Wanneer je vervolgens op die locatie geraakt wordt, verlies je niet meteen hitpoints, maar eerst beschermingspunten. Voor elke schadepunt dat je op de locatie krijgt, gaat er een beschermingspunt af. Zodra je beschermingspunten op zijn, verlies je hitpoints.

    Beschermingspunten die je verliest zijn permanent, je bescherming is beschadigd. Om de punten weer terug te krijgen, moet je bescherming eerst gerepareerd worden.

    Voor elk beschermingspunt dat je hebt krijg je bij het begin van het spel een sticker, die je achterop je karakterkaart kwijt kunt. Na elk gevecht haal je voor elke schade die je hebt gekregen een sticker weg, zodat het voor iedereen (Jijzelf, de smid en de spelleiding) duidelijk is hoeveel beschermingspunten je nog hebt. Wanneer je bescherming gerepareerd wordt, krijg je weer stickers terug.

    4.3        Helm

    Een helm dragen geeft geen beschermingspunten, het voorkomt echter wel dat iemand een Subdown op je kan uitvoeren. Wanneer iemand je Subdown shade doet, roep je 'no effect'. Je behandelt de schade vervolgens als Subdue schade.

    4.4        Schild

    Een schild heeft geen schadepunten en kan enkel vernietigd worden door de slagen: Crush of magische schade zoals: verbrijzel, of vuurbal bvb.Een schild gaat 1 oc jaar ongeveer mee.Daarna is het versleten of weinig meer waard.Schilden van monsters afgenomen gaan maar 1 OC dag mee.!

    4.5        Repareren van bescherming

    Wanneer iemand geraakt wordt en beschermingspunten verliest, kan zijn bescherming gerepareerd worden. Harnas kan worden gerepareerd door mensen die het toepasselijke ambacht bedrijven. (dus een leerbewerker kan leren harnas repareren, etc.)

    Voor het repareren van harnas zijn een paar dingen nodig: Tijd, gereedschap (Zelf meebrengen!) en wat grondstoffen (dus wat stukjes bont om bonten bescherming te reparen bijvoorbeeld).

    Een harnas kan alleen gerepareerd worden als er nog minstens de helft van het totaal aantal beschermingspunten (van alle locaties die het harnas in kwestie bedekt) nog onbeschadigd is. Wanneer meer dan de helft beschadigd is, is het harnas niet meer te repareren (hoewel het 'wrak' nog prima te gebruiken is als reparatiemateriaal).

    Het repareren moet natuurlijk wel uitgespeeld worden. Wanneer je een chainmail moet repareren, ga dan ook echt met tangetjes en ringetjes in de weer. Bij voorkeur op een plaats waar je gezien wordt, en niet achterin het kamp in je eigen kamp, want dat werkt erg sfeerverbeterend.

    Wanneer jij de vaardigheden hebt om bescherming te repareren, hoef je dat natuurlijk niet uit liefdadigheid te doen! De meeste reparaties kosten geld, afhankelijk van hoe erg het harnas beschadigd is. Wanneer je bescherming repareert, plak je weer stickers terug op de karakterkaart van de eigenaar. Voor deze stickers kun je je melden bij de infobalie.

    5      Diefstal

    Om te beginnen, het is natuurlijk absoluut verboden om dingen echt OC te stelen. Mensen die toch dit soort misselijk gedrag vertonen worden zonder pardon aan de politie uitgeleverd en kunnen LARPen wel vergeten voor de rest van hun leven.

    Goed, IC kan je een stuk meer kanten op. Er zijn grofweg 3 manieren om te stelen.

    Vingervlugheid

    Je bent erg vlug in de vingers en weet andermans buidel snel leeg te halen.

    Beurzensnijden

    Je kunt ongemerkt andermans beurs opensnijden en leeghalen.

    Gewoon dingen meenemen

    Naast allerlei fancy truukjes met allerlei vaardigheden, kun je natuurlijk ook gewoon voorwerpen meenemen. Als je genoeg lef hebt om gewoon dingen onder andermans neus weg te gappen, dan mag dat. Als je betrapt wordt, ben je natuurlijk wel gewoon (IC) de pineut ;-)

    Zodra je iets hebt gestolen, moet je onmiddellijk een spelleider waarschuwen (of even bij de infobalie langs) zodat het slachtoffer niet OC denkt dat hij het voorwerp kwijt is.

    6      Wapendiefstal

    Het is mogelijk om (IC!) wapens te stelen van overleden monsters. Omdat veel wapens die de monsters mee dragen OC van de monsters zelf zijn (en omdat de spelleiding de wapens hard nodig heeft) is het niet toegestaan om de wapens fysiek mee te nemen. In plaats daarvan kun je van het monster een token krijgen, wat het wapen voorstelt. Op deze manier kun je maximaal 3 wapens meedragen. Deze tokens kun je weer verkopen aan bijvoorbeeld de smid, die de wapens weer verkoopt of omsmelt.

    7      Talen

    De standaardtaal op Julgamento is het Khaldazariaans, de taal der mensen, aangezien dit volk het talrijkst is in Bartholia.enige is in Khaldazaar. Mochten er vreemde rassen verschijnen op Khaldazaar dan begrijp je hun taal niet, tenzij door magische invloeden of drankjes...

    8      Religie

    Er is maar 1 geloof in dit land, dat is het geloof van Z. (spreek uit Zie). Het geloof heeft geen kerken of vereringsplaatsen, maar wel een dagelijks gebed dat elke inwoner kent en elke dag bij zonsopgang en zonsondergang opdreunt. Khaldazarianen die niet in deze religie geloven worden aanschouwt als Ka'os aanhangers. Deze worden uit het midden van elke samenleving geweerd en verstoten. Daarom zijn deze personen steeds voortvluchtig of ondergedoken, temidden van de gewone bevolking. Indien zij gevat worden betekent dit zware problemen voor hen. Het is een volgeling van Ka'os verboden de gebeden van Z op te zeggen of de leer ervan uit te oefenen, tenzij deze leer hun zelf voordeel bied.

    9      Aanleren nieuwe vaardigheden

    Het is niet zo makkelijk om nieuwe talenten (skills) aan te leren tijdens je avonturen. Meestal is daar ook de tijd niet voor en is het leren van iets een langzaam proces, want zoveel leermogelijkheden zijn er immers niet meer. Wees dus zeker van wat je gaat spelen aangezien dat tekenend is voor je verdere leven in Khaldazaar. Toch ken je niet meteen alles van je klasse, je bent jong, nauwelijks ingewijd in je levensroeping en hard aan het leren later te worden wat je graag wil. Daarom is er het leerproces, het evolueren van jezelf in een bepaalde studierichting.

    9.1   Effect van het leerproces.

    Men gaat hierbij in 3 fasen werken:

    Inleiding

    bvb taal,zwaardvechten,gebruikelijke dingen des levens: Grondbeginsels die kan iedereen iedereen aanleren.

    • Bij kruidenleer betekent dit bvb dat men 1 kruid kent en mag gebruiken maar nog niet de hele kruiden encyclopedie.
    • Bij wapens betekent het dat je met een wapen mag verdedigen, bvb met een zwaard mag afweren, indien je echter slaat met het wapen MOET je 0 roepen of no effect, anders kan je van vals spelen beschuldigd worden.
    Deze leerstof moet geregistreerd staan bij de spelleiding en duurt 1 dag van geregeld aanleren. Men kan niet naar stap 2 dezelfde dag, maar wel de volgende ochtend.

    Vorming

    • Kan enkel gebeuren door een leermeester.
    • Na deze les gevolgd te hebben kan je de taal gebruiken en dit gedurende het huidige event.
    • De les moet uitgespeeld worden door een npc of dpc leermeester en kan niet door gewone spelers gegeven worden.Deze moet ook bij de spelleiding geregistreerd worden. Het uitspelen daarvan vergt rollenspel en een tijdsduur,dit kan niet snel in 5 minuutjes aangeleerd worden.
    • De speler dient zich te schikken naar de planning van de dpc/npc, en heeft geen garantie dat hij de skill op vrijdag bvb leert, rollenspel kan bvb hier veel in betekenen.
    • De skill mag wel voor de rest van het event gebruikt worden.

    Vervolmaking

    De speler verkrijgt volledig meesterschap over de aangeleerde skill en gebruikt hem verder (dus ook volgende events) zonder problemen. Sommige klasses hebben nog een laatste fase, een extra nivo waar zeer zeldzaam enkele personen toe bekwaam zijn.

    Graduatie van het leerproces.

    Men koopt inleiding aan bij zijn startfase of verkrijgt het door ic rollenspel (let wel de geboden kansen daarin zijn eveneens zeldzaam en er is geen garantie dat je dit zult tegenkomen.) Men gebruikt zijn skill veelvuldig, bestudeert hem, levert mooi rollenspel op en ontvangt daarvoor van de spelleiding vorderingspunten. Dit kan ook via andere factoren bvb: het oplossen van een raadsel of dilemma bewijst dat speler Anatool bvb een nieuwe manier van denken gevonden heeft en daardoor dit kan toepassen in zijn brouwseltjes maken, ergo; beloning: 1 vorderingspunt. Spelers die niets doen zullen dus niet automatisch punten krijgen omdat ze aanwezig zijn, mooi spel zal moeten geleverd worden keer op keer en de leiding bepaalt steeds het te geven punten, er zijn GEEN rechten aan verbonden.

    10  IC voorwerpen maken

    Het is met bepaalde vaardigheden mogelijk om IC voorwerpen, bescherming en/of wapens te maken. Dit soort vaardigheden moet uiteraard helemaal uitgespeeld worden, dus er moeten grondstoffen gezocht worden, gereedschap en evt. een werkplaats geregeld, en het hele proces moet IC uitgespeeld worden. Wanneer je iets wilt maken, moet je dat van tevoren even overleggen met een spelleider. Je moet in principe zelf altijd de voorwerpen die je wilt maken OC meenemen.

    11      Kruiden

    Kruiden spelen voor veel mensen een niet onbelangrijke mensen. Heksen, alchemisten en genezers kunnen vaak veel met specifieke kruiden. Mensen met de vaardigheid Algemene Kruidenleer zijn in staat om kruiden te vinden in het bos. Hoe dit precies in zijn werk gaat kun je navragen bij de infobalie.

    12      Magie

    Magie wordt bedreven door de zogenaamde Leylords. Leylords gebruiken de magische energie van de realm die zich overal verspreid door middel van leylijnen, onzichtbare energieke meridiaan lijnen die de wereld doorkruisen. Leylords zijn echter niet altijd zo machtig, wanneer een periodieke storing over de realm trekt hebben ze behoefte aan hulpmiddelen om hun magie te bedrijven, dit gebeurd door leystones, speciale stenen die opgeladen worden bij Leypoints, plaatsen waar de meridiaanlijnen de aarde even raken. Leerlingen zijn sowieso nog niet bedreven genoeg en hebben altijd behoefte aan Leystones om hun magie te kunnen gebruiken. Deze stenen zijn dan weer machteloos na gebruik en moeten heropgeladen worden.