REGELS

You're dead, right ? Dus op zich kan je niet nog eens sterven ja?

Wrong !

Malayvanti is de schemerzone tussen 'Het Land der Levenden' en de 'Ultieme Rust'.

In dit gebied loopt de Paladijn des Doods rond, die op gegeven ogenblikken zielen ophaalt om naar de Ultieme Rust verder te reizen en daar de Goden des Doods gunstig mee te stemmen.

De Ultieme Rust wordt geregeerd door de verscheidene doodsgeloven en aspecten van Dodenverering. Dor, Mort, Unmaker, Hindug en alle mogelijke geloofsvormen van de Ware Dood vinden hier hun oorsprong.

Malayvanti wordt dus NIET vertegenwoordigd door deze religies. Integendeel, het is een tussenstation, een buffer tussen ware dood en leven..

Op elk Malayvanti event waart de Paladijn rond. Hij komt elke keer iemand ophalen volgens willekeurige selectie. Elk moet uit een zakje een zielesteen halen, is het een witte dan zal hij dat event overleven, is het een zwarte dan wordt zijn ziel meegenomen door de Paladijn en is het personage aan zijn definitieve einde gekomen.

Wat echter hitpoints e.d. aangaat, is een ander stuk koek.

Op zich kan een personage geen fysieke schade meer oplopen door wapens en/of magie, maar incasseert hij wel psychische schade.

Wie gestorven is, heeft immers een vreselijk traumatische ervaring achter de rug. In strijd gedood worden, afgehakte ledematen,… het is geen pretje waar je zo van herstelt. Dus de deelnemers bevinden zich in een fase waarin elke aanval/rake slag van een wapen of dergelijke dus een trauma doet herleven en zo 1 punt psychische schade aanbrengt, locaties vervallen : dit wordt een totaalbeeld.

Een wezen kan op zich 10 psychische schade trekken vooraleer hij tot een schuimbekkende krankzinnige wordt herleid.

Wie echter door andere Malayvanti inwoners wordt geholpen om zijn pijn en angsten te verbijten herstelt op die manier en krijgt 'genezende' psychepunten tot aan het maximum van 10.Deze ‘genezers’ bezitten dus een manier om in te werken op de krankzinnigen en hen weer ‘normaal’ te maken via methodes zoals bvb een psycholoog zou hanteren. Spelers met deze gave krijgen hiervoor een loresheet ter plaatse met hoe dat in zijn werk gaat. Doordat je dus een zieleprojectie van jezelf speelt kan je dus geen afgehakte ledematen bekomen etc...Effects zoals ‘double’ etc zijn niet langer van toepassing, al ga je van een ‘strike’ nog wel rollen.

Armor heeft geen effect als verdediging en hoeft dus ook niet gerepareerd te worden: is het gedeukt dan concentreer je je even zodat je zielebeeld er weer helemaal uitziet als eerst. Een schild blokkeert echter wel slagen en kan gecrushed worden, maar wordt na het gevecht in concentratie/meditatie gewoon weer opnieuw gecreeerd door jou..

Het spel draait dus niet om schade en locaties: "double", helen, verbinden, chirurgie, doodsteek, doodbloeden etc. heeft allemaal geen speltechnisch nut meer, behalve leuk rollenspel. Tuurlijk mag je iemand verbinden als je dat zo je hele leven gedaan hebt, oude gewoontes roesten niet, maar het heeft geen effect... Op zich draait het om leuk rollenspel. Er wordt natuurlijk nog 'gebutst', en veel ook, alleen is het doel nu anders dan op standaard evenementen...

Wie meer dan 10 psyschade oploopt wordt eigenlijk een soort 'psychische plant' en gaat in comateuse of waanzinnige toestand. Kies zelf maar wat je het leukste vindt om te spelen. Krankzinnigen zijn echter –geen- berserkers en kunnen niemand meer schade toebrengen in hun toestand

Pas na een verblijf in het Asylum of door een "genezer", laten we ze even de psychopieten noemen, wordt het personage genezen en kan het weer gespeeld worden. Wie dus 10 schade trekt wordt de rest van het event uit het spel gehaald en gaat verder figureren of een ander dood personage spelen, net zoals op standaard larps.. In het Asylum waart ook de Paladijn rond, in de vorm van de even krankzinnige dokters die soms een patient vergeten te behandelen of verkeerde medicatie toedienen waardoor de deelnemer een tweede en dus verhoogde kans heeft om definitief te sterven tijdens het event. Het knikkeraantal is kleiner in het Asylum dus zorg ervoor dat je er niet heengaat...

Voor de rest zijn skills en gaven niet echt meer van toepassing, woudlopen, spoorzoeken, waardeschatten etc, het zijn dingen zonder speltechnische betekenis, maar staan nog steeds voor leuk rollenspel uiteraard. Zo kan een gierig iemand nog steeds geld nazitten bvb, ook al is het hier waardeloos.

Goed…, niet veel regels dus, …wat is er dan wel ?

Rollenspel, heel veel uniek rollenspel. Het is immers een speelstijl die je zelden ziet en misschien eens een verfrissing kan zijn tegenover het gekende. Het heeft op zich een schat aan verhalen en achtergronden, waar ‘nieuwe’ doden de "oude" doden kunnen inlichten over de recente gebeurtenissen, of "oude" doden soms een heel ander licht kunnen leggen op recente problemen en oplossingen. Heel zelden wordt Malayvanti immers ook bezocht door een levende avonturier die als opdracht daar wat te doen heeft en dan is die persoon natuurlijk DE manier om een boodschap naar vrienden en geliefden over te brengen of wie weet, mee te kunnen naar de echte wereld???.

Het Cauldron Universum is met zijn 10 jaar en over de 100 larp events een zeer breed draagvlak voor allerlei leuk plot, spel en verrassende weerziens van lang vervlogen characters, pc en npc...

Webdesign ©2004 Simon Kort