Informatief
Spelregels
Fysiek
Mentaal
Behendig



 
 



Character creatie

Algemeen

Een character is een persoon zoals jij of ik. Dus met een geschiedenis, familie, naam, een persoonlijkheid, vaardigheden en eigenaardigheden. Het belangrijkste gedeelte van je karakter is je persoonlijkheid, omdat deze voor een heel groot gedeelte bepaalt hoe je reageert in bepaalde situaties. Daarnaast is het fijn om de geschiedenis (ook wel background genoemd) uit te werken. Dit zorgt ervoor dat het makkelijker is om te bepalen wat voor persoon je bent, je achtergrond bepaald immers voor een groot gedeelte je persoonlijkheid. Ook niet onbelangrijk is dat je achtergrond je wat gespreksstof verschaft.

Daarnaast heb je ook de speltechnische kant van je karakter. Deze kant wordt gedefinieerd aan de hand van vaardigheden en attributen. Deze gegevens gebruiken we vooral om dingen te kunnen doen die in het echte leven niet mogelijk zijn. Denk hierbij aan magie en vergiffen, maar ook dingen als hoe goed je bent in zwaardvechten, martelen, zakkenrollen.

Uiteraard kan niet iedereen alles. Je zult dus moeten kiezen waar je goed in bent en waarin niet. Je keuze wordt beperkt door het aantal essence punten dat je hebt. Elke vaardigheid heeft een prijs in essence punten, die per alliantie (zie verderop) verschilt. Zo wordt voorkomen dat mensen alles tegelijk kunnen. Bij het creeëren van je karakter, en tussen evenementen door, kun je vaardigheden aankopen.

Bij elk nieuw karakter krijg je 15 essence punten om te besteden en na elk normaal evenement krijg je er nog eens 3 bij (na een special krijg je 1 punt). Dit representeert het vergaren van nieuwe kennis en vaardigheden. Voor charactercreatie volg je de volgende stappenlijst.

Spark of life

Het creŽren van een character is meer dan een paar skills kiezen. Het is niet alleen hoe je character eruit ziet. Het gaat om persoonlijkheid. Het gaat om verhaal.

Nadat je alles hebt verzonnen kan je je personage vastleggen in de character generator. Wanneer je inschrijving en betaling binnen zijn kan je een logincode aanvragen bij de leiding.

Wie ben je?

Wat is je naam? Van welk ras ben je? Mens, Elf, Dwerg of helemaal iets anders? Hoe oud ben je?. Hoe zie je er uit? Aan je haar kleur en de kleur van je ogen kun je niet zo heel veel doen, tenzij met pruik of kleurlenzen. Maar denk ook aan kleding. Is die goed verzorgd, of juist niet. Wil je met je uiterlijk opvallen of juist niet? Een scout in het paars is niet zo'n succes.

Wat is je stand in de maatschappij? Ben je burger, boer, reiziger, militair? Wat is je rang? (indien van toepassing). Dit hoeft niet per se te slaan op de wereld van ShadowRifts, als je door de Rifts komt dan kom je van een bepaalde wereld, wat voor positie nam je daar in?

Wat zijn je intenties?

Goed of kwaad of tussenin? Op zoek naar een verloren liefde of uit op wraak voor aangedaan onrecht? Wees creatief, probeer cliché’s te vermijden. Een queeste kan bijvoorbeeld ook zijn om zo veel mogelijk glimmende voorwerpen te verkrijgen, en dat hoeft niet per se geld te zijn. Of om onrecht te bestrijden, of juist zo veel mogelijk vervelende dingen uit te halen met mensen.

Waar kom je vandaan?

Kom je van iets uit boek of film?? Van een van de officiele spelwerelden of zelf verzonnen wereld? Wat is je verhaal op je thuiswereld? Heel wat mensen spiegelen zich op personages uit films of boeken, en dat kan natuurlijk, al is het origineler om bvb ipv een Doler uit Lotr te gaan spelen, hetzelfde concept hernoemen in bvb een Dragandier uit land Huppeldepup en zo toch met iets origineler lijkend voor de dag komen.

Wat is je doel? Wat deed je voor de Rifts? Hoe ben je hier terechtgekomen? Wie zijn of waren je vrienden? Aan wie heb je een hekel of heeft een hekel aan jou en waarom? Wat doet je karakter graag of minder graag? Al dit soort kleine details maken je character tot wat hij of zij is en helpen je om dit character zo goed mogelijk te spelen. Als je nog moet na gaan denken over hoe je vader ook al weer heette en wat je eigenlijk komt doen als iemand daar naar vraagt, dan ben je te laat. Een goede voorbereiding kan dit soort ongemakkelije situaties voorkomen.

Je kan ook een geschiedenis maken van je verhaal voordat je bij de Rifts aankomt. Het geeft niets dat je nog niet alles weet... een epos van 23 pagina's is geen vereiste. Een half kantje kan vaak al genoeg zijn.

Het leuke van Shadowrifts op zich is dat je de vrijheid hebt eigen creaties tot leven te brengen.Andere larps hebben vaak opgelegde thuiswerelden waarin het verhaal zich afspeelt, Hier is dat anders.

Wat je niet mag vergeten is natuurlijk dat je gebonden bent aan je 15 puntenstelsel.Je kan dus geen half draak half vampier spelen met allerlei krachten en gaven, dat gaat niet op, maar zonder die gaven en krachten kan het wel een origineel iets zijn dat met wat aanpassingen in zijn verhaal een speelbaar karakter word.De leiding kan eventueel uitbreidingen op de regelsets maken om bepaalde aspecten echter te maken, maar, dikwijls hebben die zaken ook nadelen, en de leiding zelf zal zowiezo beslissen wat het word, het heeft dus geen zin om te gaan bedelen om meer of veel sterkere gaven, de balans blijft in evenwicht.

In elk geval is het geen slecht idee om samen te spelen met mensen. In een spel waar iedereen overal vandaan kan komen sta je algauw ...alleen.Hoe abstracter je personage hoe eenzamer ook en zo val je buiten een hoop intrige onderling en spel.Niet iedereen neemt bvb graag een half draak/half vmpier in zijn rangen op..Hou daar ook rekening mee.Soms is iets simpels en neutraals meestal de weg naar zoveel leuk spel en algemene aandacht,een paar belangrijke factoren van je weekend.

Mocht je vragen hebben of ideeen en je wil ze even ter info voorleggen an de leiding dan doe je een goede zaak. Met hun kennis kunnen ze je misschien nog verder helpen, of aansluitend bij een andere speler bvb..Mail ze gerust.

 

Alle plaatjes op deze site zijn exclusief gecreeërd voor Shadowrifts en zijn eigendom van Cauldron.