Cauldron_Home
Shadowrits_Home
Informatief
Spelregels
Allianties


Fin

 
Rifts, Portalen en Bekende Werelden

"I was just looking at the sky. Trying to figure out how many stars we'd actually been to." – Col. Jack O'Neill, SG-1

Het moge duidelijk zijn dat Chaedor vandaag de dag er heel anders uit zou zien zonder portalen. De huidige Wijsheren en Magisters, de grootste experts in het experimentele veld van Riftmagie, zijn het erover eens dat Chaedor een Nexus is, gezien de huidige theorie over de Rifts. De theorie voorspelt dat er in het multiversum een groot aantal werelden zijn die binnen hetzelfde ruimte-tijd vak in verbinding met elkaar staan. Dit multiversum kent een aantal ‘punten van de minste weerstand’, natuurlijke scheuringen waardoor wezens van wereld naar wereld kunnen reizen; vaak zijn deze scheuringen eenrichtingsverkeer en sommigen lopen zelfs dood. Echter, er zijn zeldzame werelden waar het gemakkelijker is te komen en weer weg te gaan. Op deze werelden kan zonder veel problemen Riftmagie worden gebruikt om enorme portalen te openen naar vrijwel overal in het Multiversum met ongelofelijke accuratesse; je zou bijna overal heen kunnen gaan met een onbeperkt aantal reizigers, voor vriendschap, handel, onderzoek en… invasie. Helaas hebben deze werelden de onfortuinlijke neiging om als het multiversum’s equivalent van een vuilnisbak te dienen; alles wat ‘kwijt’ is in de Rifts, voorwerpen of reizigers, zou op een van deze punten van de minste weerstand weer teruggegooid worden in het normale universum. Hierdoor kent Chaedor bezoekers van vele werelden, maar een paar steken er qua aantal met kop en schouders bovenuit. De theorie stelt dat deze werelden in het speciaal een krachtige binding hebben met Chaedor en omgekeerd. Hier beneden staat een korte beschrijving van elk van deze werelden.

Olde Worlde

Deze wereld is bevolkt door mensen, elven, dwergen, orcs en vele monsters die allemaal met elkaar en tegen elkaar lijken te vechten. Al eeuwen woed er een verschrikkelijke oorlog tegen onverzettelijke vijand die al het leven op die wereld bedreigt. Magie is er sterk maar onverspelbaar, en veel wezens die al lang geleden op Chaedor zijn verloren in de mist des tijds en mythologie zijn daar nog altijd aanwezig. Dit impliceert in elk geval dat er in het verleden contact is geweest tussen beide werelden. Veel Nieuwkomers komen uit een centraal continent, Empire genaamd, of de bergen aan de rand van dit continent. Hier woedt de oorlog het hevigste en om die reden zijn veel Nieuwkomers die hier vandaan komen ervaren in de strijd en gedisciplineerde eenheden. Ze hebben zich vooral bij Order aangesloten.

-> De Oude Wereld van de Dwergen

Iss

Een wereld van vijf mensachtige Volkeren. Niet veel is hiervan bekend, behalve dat de wereld slechts nu en dan bereikbaar is. Tot nu toe hebben barbaren en tovenaars van die wereld Chaedor bezocht, maar door de taalbarričre is men niet veel wijzer geworden.

-> Het Land van Iss

Muran

Blauwe zeeën, uitgestrekte bergwouden, groene heuvels, kronkelende rivieren, afgelegen dorpjes, marmeren steden en een geschiedenis die begon met een verbond bij een rode steen. Kortom: Muran. Het Muranese rijk in zijn huidige vorm is gesticht door Mensen - volgens de kronieken waren het er vier, drie mannen en een vrouw, en zij worden de Voorouders genoemd omdat uit hen de vier Mensgeslachten ontstonden die nu de verschillende delen van Muran bewonen. Maar lang daarvoor al leefden er Woudelfen, die zichzelf Andir noemen, en werden de zeeën in het noorden en oosten bevolkt door het Zeevolk, de Es-Yin. Allereerste een korte verhandeling van de mensenrassen. De Zardasiërs (Zardaso) zijn mysterieuze Mensen met elfenbloed in de aderen die in de bergwouden van het westen leven.De Tarenen (Tareno) zijn blonde, nuchtere boeren die wonen in het stroomgebied van de rivieren in het zuiden. Zij bezitten een sterk ontwikkeld besef van rangen en standen. De Watumiërs (Watumio) leven in het noorden en noordoosten, langs de kusten van de Blauwe Zee. Zij zijn taai en gehard en leven van de visvangst, en hebben nauwe banden met de Es-Yin. De Godóranen (Godóro), het vierde en laatste Mensgeslacht, bewonen de heuvels van Centraal-Muran. Zij zijn vrolijke, slimme en gewiekste handelaars. De Andir zijn de Elfen van de westelijke bergwouden. Zij leven vrij teruggetrokken, hoewel sommige van hen zich in het verleden met de Zardasische Mensen hebben vermengd. Meestal gedragen zij zich terughoudend en beheerst, maar als de situatie dit vereist kunnen zij veranderen in zowel woeste strijders als gepassioneerde minnaars. Zij zijn slank en atletisch gebouwd, met een groenachtig lichtbruine huid, lang pikzwart (soms ook zeer donkergroen) haar en groene of roodbruine ogen. De Es-Yin tenslotte zijn de opgewekte en vriendelijke amfibische bewoners van de Blauwe Zee in het noorden en de Zee van het Oosten in het oosten. Es-Yin maken graag grapjes over anderen, maar staan tegelijkertijd bekend om het respect dat zij voor alle levende wezens opbrengen en om hun voorliefde voor personen met aparte trekjes. Het meest opvallende aan hun uiterlijk zijn de kieuwen in de hals, de zwemvliezen tussen vingers en tenen en de drie vinnen aan elk been. Bij een recente oorlog tussen Mensen verloren de Es-Yin van de Zee van het Oosten hun leefgebied; groepen van hen zwerven nu rond op zoek naar een nieuwe woonplaats.

-> Muran

Dayar

Net zoals Iss een slecht bereikbare wereld. Wat ervan bekend is dat er een reusachtig drijvend eiland is, afgescheiden van het vasteland, waar de meeste magische gebeurtenissen plaatshebben. De structuur van geloof en magie is er compleet anders en maar een enkel ras bevolkt de wereld. Ook huist hier een machtig tovenaar in een burcht die begaan schijnt met het lot van Chaedor.

-> Formanterra

Tharak

De Kinsei leven op een wereld die Tharak heet, in een vrij kalme, maar gevarieerde omgeving. Wonende aan de zonkant van een berg op een vruchtbare vlakte, zitten ze ook nog eens niet ver van de zee. Met bergen, bos, bouwgrond, graasweides, heide en water binnen hun bereik zitten ze in een wat voedselvoorziening betreft kwalitatief hoog gebied, één van de beste gebieden en mooiste gronden van Tharak. De verdediging van het gebied is vanwege de open vlaktes aan de ene kant en de open kust aan een andere kant wat lastig, vandaar dat iedereen al van jongs af aan leert vechten met vele soorten wapens, maar vooral het zwaard. Mocht dat onverhoopt toch niet genoeg zijn, dan kunnen de Kinsei nog de bergen intrekken, maar die zijn zelfs voor hen geen gemakkelijke leefgrond. De omgeving is gevarieerd en gebalanceerd, zo ook de Kinsei. De naam betekent symmetrie of goede balans. Ze weten zich goed in de natuur te schikken als het gaat om geven en nemen en dat is hun sterke punt. Er zijn verschillende groepen of niveaus waar een kinsei toe behoort. De kleinste groep is de familie, enkele families bij elkaar vormen een clan, meerdere clans bij elkaar vormen een dorpje, dat weer als een onderdeel van het geheel 'de stad' wordt gezien. Boven alles staat de Keizer, zijn wil is wet, maar zijn wil wordt wel gevormd door zijn raadsheren die voor hem de ogen in de stad zijn. Intriges aan het hof komen ondanks de onbalans die het met zich mee brengt toch regelmatig voor. Alle Kinsei samen vormen een groep, waarbij de mensen voor elkaar zorgen. Iemand hoeft dus ook geen honger te hebben als er nog Kinsei met voedsel zijn. Kinsei zijn voor elkaar, maar ook tegen vreemdelingen erg vredelievend, mits deze vreemdelingen zich zo veel mogelijk aan de gewoonten en gebruiken van dit volk houden.

-> Tharak

Andere werelden:

Misschien heb je je eigen wereld wel verzonnen of haal je je inspiratie uit een boekenreeks of film, (inspiratie betekent niet: naspelen), dat kan. Alleen moet je je ervan vergewissen dat je personage wel al langer op Chaedor is. Sinds het sluiten van de portalen een tijd terug zijn er totaal geen nieuwe reizigers meer aangekomen dus je zou hier al een tijdje zijn. Je achtergrond heeft dus meestal al kennis van het Krey gebeuren,leefwereld etc..; probeer dat goed in je personage te verwerken.. Een mailtje naar de leiding met je voorstel geeft snel het antwoord weer of je goed bezig bent of niet..


 

Alle plaatjes op deze site zijn exclusief gecreeërd voor Shadowrifts en zijn eigendom van Cauldron.