Chants

Zegening

Effect: een voorwerp (kan ook een wapen zijn) is gezegend. Dit kan verscheidene effecten hebben, naargelang de God(in) die men aanbidt. De zegening blijft een half uur op het voorwerp.

Voorwaarden: Het voorwerp wordt in beide handen omhoog gehouden

Aanroeping: (zelf te kiezen, aanroepen van godheid en vraag de zegening op het voorwerp)

Val

Effect: een wezen struikelt en valt lomp neer.

Voorwaarden: men wijst naar het wezen, dat zich binnen de twee meter moet bevinden.

Aanroeping: Val!

Bescherming tegen hitte of koude

Effect: de priester(es) krijgt een goddelijke bescherming tegen extreme hitte of koude, gekozen op het moment van de aanroeping. Schade van hitte of koude doet 1 punt minder schade per locatie. Deze chant blijft 10 minuten werkzaam. Beschermd zijn tegen hitte én koude is niet mogelijk, deze spreuk is ook niet cumulatief.

Voorwaarden: geen

Aanroeping: Schenk mij bescherming tegen (hitte of koude)

Licht

Effect: een lichtstraal schiet uit de handen van de priester(es). Hij of zij kan deze lichtstraal teniet doen wanneer men wil, en weer oproepen wanneer men wil. Dit effect blijft een uur lang gelden. (Buitenspel: gebruik een zaklantaarn voor deze spreuk) Werkt enkel ’s nachts. Deze spreuk kan niet gebruikt worden door Priesters van Tatterdemalion, The Unmaker, Ghadesj en Werdion.

Voorwaarden: men moet onder de blote hemel staan wanneer men deze chant gebruikt, binnen werkt ze niet.

Aanroeping: (aanroep godheid), breng licht in de duisternis!

Duisternis

Effect: een licht- chant of andere lichtbron wordt ongedaan gemaakt. Kaarsen of kandelaars gaan uit, enz… Het effect blijft een uur lang gelden, de lichtbron kan niet terug aangestoken worden tijdens deze tijd. Enkel voor Priesters van Tatterdemalion, The Unmaker, Ghadesj en Werdion.

Voorwaarden: men moet wijzen naar de bron van het licht, binnen drie meter afstand.

Aanroeping: (naam van uw Godheid), verduister het licht!

Kleine genezing

Effect: een locatie wordt genezen voor twee punten.

Voorwaarden: de locatie in kwestie moet aangeraakt worden

Aanroeping: Bij Trostamon, ik genees je

Chaotische gedachten

Effect: Een wezen is compleet gedesoriënteerd. Het heeft geen idee waar het is, waar het naartoe wou, wat het wou doen. Als het aangevallen wordt zal het zich wel verdedigen, maar zelf aanvallen is niet iets waar het zomaar aan denkt. Dit duurt 5 minuten. Het wezen heeft wél nog weet van al zijn of haar machten.

Voorwaarden: men moet wijzen naar het wezen dat binnen de drie meter staat. Enkel voor Priesters van Tatterdemalion.

Aanroeping: Tatterdemalion, schep Chaos in zijn (haar) gedachten!

Onhandigheid

Effect: een persoon laat een voorwerp vallen, die hij/zij in de handen hield.

Voorwaarden: men wijst naar het voorwerp, binnen drie meter afstand.

Aanroeping: Werdion, laat onhandigheid heersen

Onzichtbaarheid voor ondoden

Effect: de priester(es) wordt onzichtbaar voor alle ondoden. Dit blijft óf een uur werkzaam, óf tot de priester(es) een aanvallende actie doet tegenover die ondoden.

Voorwaarden: het symbool van Werdia boven het hoofd houden

Aanroeping: Werdia, laat ondoden mij niet vinden

Aanraking van pijn

Effect: een wezen heeft erge pijn (zie spelregels) voor een volle minuut.

Voorwaarden: het wezen moet aangeraakt worden

Aanroeping: bij Ghadesj, laat pijn in je lichaam heersen!

Goddelijke raad

Effect: de priester(es) vraagt raad aan Warda in verband met een actie die hij/zij zal ondernemen binnen het uur. Het antwoord is meestal cryptisch, hoewel in extreme omstandigheden het ook rechtuit kan zijn. Dit laatste is echter heel zeldzaam. Het antwoord is wél behulpzaam, en nooit vals.

Voorwaarden: een offer wordt gebracht voor Warda. Dit mag van alles zijn, zolang het maar redelijk kostbaar is. Een offer zoals 2 kaarsen en 5 Krey zal bijvoorbeeld niet voldoende zijn.

Aanroeping: (een aanroeping aan Warda, met de vraag die men wil stellen er in verwerkt. De vraag mag maar één zin lang zijn. Contacteer spelleiding voor je dit doet.)

Verleden tijd

Effect: de priester(es) krijgt te zien wat er gebeurd is op een bepaalde plaats, zolang het niet meer dan een uur geleden is. Soms is het visioen wat vaag, maar dat gebeurt zelden.

Voorwaarden: men moet zich op de plaats in kwestie bevinden en in het rond draaien met een symbool van Darulla.

Aanroeping: Darulla, laat mij het verleden zien. Toon mij wat hier gebeurd is in het laatste uur.

Charm

Effect: een wezen zal positief staan tegenover de Priester(es) die deze chant gebruikt heeft, zelfs al is het een vijand. Het blijft tien minuten gelden. Let wel dat dit niet betekent dat het wezen bevelen gehoorzaamt! Het zal wel de priester(es) als vriend(in) beschouwen. Dit effect stopt zodra de priester(es) een vijandige actie doet tegenover een gecharmeerd wezen. Enkel te gebruiken door Priesters van Foneara.

Voorwaarden: het wezen moet aangeraakt worden, het is niet nodig dat het wezen de taal begrijpt van de priester(es).

Aanroeping: laat het verleden en de toekomst rusten, heden zul jij mijn vriend(in) zijn

Vernietiging van het leven

Effect: het doelwit heeft 2 punten schade op een locatie. Deze schade is niet zichtbaar en bloedt niet. Het kan dus enkel genezen worden op natuurlijke manier, of met genezende magie. Dokters kunnen hier niets aan doen. Kan enkel uitgesproken worden door priesters van The Unmaker.

Voorwaarden: de locatie moet aangeraakt worden

Aanroeping: Dat je de Dood moge voelen

Zwaard der Gerechtigheid

Effect: ondanks de naam van deze chant zorgt dit voor een heilige vlam die zich uit de priester(es) z’n wapen schiet en het wapen omgeeft, wat het wapen ook moge zijn. Dit wapen is gezegend en doet 1 extra punt schade op ondode wezens, aangezien die de balans van leven en dood verstoren. Deze chant is een uur werkzaam, of tot het wapen zich niet meer in handen van de priester(es) bevindt. Niet cumuleerbaar.

Voorwaarden: Een wapen die de priester(es) in de hand houdt.

Aanroeping: Magohr, help mij de balans te herstellen. Zegen mijn wapen voor dit doeleinde.

Stilstand in persoonlijke tijd

Effect: een wezen zit vast in de tijd. Het kan niet bewegen of enige actie ondernemen, en kan ook niet beschadigd worden door eender welk wapen of magie. Dit effect duurt 1 minuut.

Voorwaarden: het wezen moet aangeraakt worden

Aanroeping: Onu, zet dit wezen vast in de tijd

Genezing van Chaedor

Effect: een mindere ziekte of gif wordt onmiddellijk genezen. Zware ziektes en giffen zijn immuun voor deze chant.

Voorwaarden: Het wezen moet op de rug liggen en op het voorhoofd aangeraakt worden met het symbool van Chaedor.

Aanroeping: Chaedor, Moeder van alles, herstel het lichaam van dit wezen.

Extreme Orde

Effect: een wezen heeft de neiging om alles ordentelijk te doen: wezens afmaken volgens grootte, steeds rechtdoor lopen, bochten nemen in hoeken van 90°, gebruiken eerst hun langste pijlen enz enz… Deze spreuk blijft 10 minuten gelden. Bij volgelingen van Chaos blijft het een kwartier gelden.

Voorwaarden: het wezen moet aangeraakt worden met het symbool van Davina

Aanroeping: moge je omgeven worden door extreme Orde, bij Davina!