Julgamento

Navigatie
  • Nieuws
  • Intro LARP
  • Wereld
  • Religie
  • Spelregels
  • Vaardigheden
  • Calls en begrippen
  • Economie
  • Klassen
  • Character Creatie
  • Ley magie
  • Contacts
  • Online Inschrijven
  • Forum
  • Foto's
  • Cauldron Home

  • Next LARP

    Geen Julgamento's gepland.
    Cauldron Inschrijvingen

    Khaldazar

    Khaldazar, land van vrede en welvaart, waar de Goden zelf zijn neergedaald om hun kennis te delen met de mensen. Nu de volwassenen op raadselachtige wijze onder 'De Invloed' vallen, ligt de toekomst van dit land in de handen van de jongere generaties.

    Rassen

    Khaldazarianen zijn de menselijke inwoners van het land Khaldazar en de hoofdrolspelers van dit verhaal. Als speler begin je altijd als Khaldazariaan.

    Geschiedenis

    Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat de mensen van Khaldazar niet meer waren dan een horde holbewoners. Maar gezegend met de komst van Z (spreek uit Zie) en andere Goden veranderde dat gelukkig snel. De mensen van Khaldazar leerden van Z en de Goden bijvoorbeeld hoe ze met huiden, hout en allerlei natuurlijke grondstoffen hutten konden bouwen. Of hoe ze elkaar konden helpen met hun eigen talenten en daardoor in groep er beter van worden. De Khaldazarianen leerden snel en verbeterden hun levensomstandigheden met de dag. Het duurde niet lang of elke inwoner had kennis opgedaan bij deze Goden, die ervoor zorgde dat niet alleen hun behuizing verbeterde, maar ook dat hun samenleving zich grondig veranderde.

    Steden

    De huizen die de Khaldazarianen voor zichzelf bouwden concentreerden zich in een aantal nederzettingen. Deze zijn over het hele rijk verspreid. Een nederzetting bestaat uit stenen huizen, met daar omheen weilanden waar voedsel wordt verbouwd, en bossen waarin gejaagd wordt ten behoeve van het volk. Alle nederzettingen zijn versterkt ter verdediging, vooral de gebieden die aan de grens met buurlanden liggen, waar nogal eens sprake is van een dreiging uit het buurland, dan wel van wilde dieren. In deze grensgebieden zijn wel soldaten ingekwartierd, maar desondanks is de instelling ook daar niet erg militaristisch. Sommige van deze soldaten dienen voor het opsporen van Ka'os aanhangers.

    Politiek

    Naar aanwijzingen van de Goden vormden de Khaldazarianen een democratische raad, die het volk ging regeren. Er werden 11 raadsheren aangesteld, die elk "Khal" als titel voor hun voornaam mochten zetten. De raad van Khals wordt bijgestaan door de Zienots, de fanatieke aanhangers van de Goden. De Zienots hebben in de raad geen stemrecht, maar adviseren wel de Khals, elk op hun eigen manier. De ene Zienot heeft bijvoorbeeld meer aanzien bij de ene Khal, waardoor Khal Thedoror bijvoorbeeld eerder zal luisteren naar Zienot Asnanix, dan naar Zienot Godrinex. Een Khal bestuurt een nederzetting (hoewel sommige nederzettingen door meer dan 1 Khal bestuurd worden). En als er iets te bespreken valt, stuurt een Khal bericht aan alle andere Khals om samen te komen zodat er vergaderd kan worden.

    Wetenschap

    Behalve het geven van advies aan de Khals, zijn de Zienots ook de leraren van de Khaldazarianen. Zij beheren de kennis van de Goden en geven deze door. Er zijn meerdere kleine scholen waar de bevolking les krijgt van de Zienots, zowel de ouderen als de jongeren, elke groep op zijn eigen niveau. Alle basisvaardigheden, zoals lezen en schrijven, natuurkunde en andere, worden hier geleerd. Bijna elke inwoner van Khaldazar beheerst deze vaardigheden dan ook. Na het volgen van dit onderwijs kan men verder een beroep leren bij de verschillende ambachtsmeesters (zoals de houtbewerker, de smid, de bakker) en zo kan ieder het dorp dienen met zijn kunsten en talenten.

    Economie

    Ook in Khaldazar worden zaken en diensten verhandeld. Meestal wordt dit geregeld in de vorm van een Duapact. Een duapact is een verbintenis tussen twee personen, die een afspraak met elkaar hebben gemaakt om iets te ruilen. Bvb bakker Egodokus verhandelt twee broden voor twee stukken vlees van ongeveer gelijke waarde met slager Darandinus. De twee marchanderen tot ze een overeenkomst gevonden hebben, en besluiten dit duapact te eren op elke derde dag. Zogezegd zo gedaan, om de drie dagen wisselen beide heren dus hun waar uit op vaste basis. Maar dit kan ook over meer gaan dan waar, bvb een kleermaker kan een duapact aangaan om elke 112de dag een kledingstuk te leveren aan een woudloper die bvb in ruil daarvoor bont levert. Soms is het moeilijk om een duapact aan te gaan waar goederen worden geruild, voor die situaties is er ook geld om mee te betalen. Dit bestaat in de vorm van fonkelende groene edelstenen, die ontgonnen worden door soldaten in opdracht van de raad. Dit is bijvoorbeeld handig bij de handel tussen verschillende nederzettingen, want sommige koopwaar overleeft een lange reis niet en zo is er altijd een betaalmiddel. Ook kent men niet altijd iedereen die in een andere nederzetting woont en is het dus moeilijk om een duapact aan te gaan op langdurige basis. Duapacten komen dus veelvuldiger voor in nederzettingen waar iedereen elkaar kent en in vol vertrouwen en vriendschap met elkaar om kan gaan.

    Huidige situatie

    Nu, heel lang na het vertrek van de goden, heeft zich weer een grote verandering doorgedaan in Khaldazar. Een verandering die weer alles omgooit en niets hetzelfde laat. Hoe het kan en waarom het gebeurde weet niemand. Maar het staat vast dat alle personen boven de leeftijd van 72 seizoenen van de ene op de andere dag hun taken lieten liggen. Ze waren ineens angstig, schichtig en niet in staat om hun leven te leiden als voorheen. Deze gesteldheid wordt geweten aan De Invloed, maar wat dat eigenlijk is weet niemand. De Invloed laat alleen de jongeren ongemoeid, en het zal aan hen zijn om hun talenten te ontwikkelen zonder de hulp van volwassenen, om de samenleving vorm te geven,om het mysterie van de Invloed te ontraadselen en om samen het lot van Khaldazar te bepalen.