Wat is LARP
LARP is een
acroniem dat staat voor Live Action Roleplay. Zoals de term “roleplay” al
aangeeft gaat het hier om een evenement waarop de deelnemers een bepaalde rol
aanmeten en die gedurende het evnement aanhouden. In het kort zou men het
kunnen vergelijken met improvisatie-toneel waarin een setting en een aantal
karakters zijn uitgediept. Er is een verhaallijn die door figuranten in het
spel gebracht wordt waarop de deelnemers reageren zoals hun fictieve karakter
zou doen. Deze verhaallijn wordt continue aangepast op de reacties van de
deelnemers, hierdoor ontstaat een samenspel tussen de deelnemers en de
verhaallijn zoals ingebracht door de spelleiding.
De rol is een
personage in een fictieve wereld in een fantasysetting. De fantasy setting is
vergelijkbaar met settings zoals die van “In de ban van de ring” van J.R.R.
Tolkien of de setting uit films zoals “Willow”, “Dark Crystal” of “Labyrinth”
van Jim Henson en Frank Oz (ook de makers van onder andere “the Muppet Show”).
De deelnemer
staat vrij om een eigen karakter te creeren aan de hand van een aantal mallen.
Het bedenken van een achtergrond voor dat karakter geeft een stuk diepgang
eraan en zorgt ervoor dat de deelnemer al enigszins een idee krijgt van de rol
die hij gaat spelen. Globaal gezien zijn er een aantal standaard rassen (dwerg,
elf, mens e.d.) en “beroepen” (magier, ridder, priester e.d.) waaruit men kan
kiezen.
De uitgewerkte
karakters kunnen online ingevoerd worden en de spelleiding kan dan hun
verhaallijn aanpassen zodat de karakters van het begin af aan in het spel
betrokken worden.
LARP, een kinderachtig spelletje ?
In eerste
instantie lijkt LARP een kinderachtig spelletje, veel mensen vinden het dan ook
vreemd dat tot nu toe bijna alle LARP evenementen gericht zijn op volwassenen.
Riddertje spelen voor volwassenen is een omschrijving die men regelmatig te
horen krijgt. Als men zich iets meer verdiept in LARP komt men al vaak tot de
ontdekking dat LARP alles behalve kinderachtig is.
Men kan op een
leuke manier veel beweging krijgen, vaak in de vrije natuur. Tevens wordt het
leren leggen van sociale contacten bevorderd doordat dat een wezenlijk deel van
het spel draagt. Doordat alles in die fictieve wereld waar het spel zich
afspeelt anders is dan de realiteit houdt het ook in dat de creativiteit van de
deelnemers wordt getraind. Ze moeten zich immers staande kunnen houden op een
manier die afwijkt van alles wat ze weten. Dit bevorderd ook het pragmatisch
leren denken en probleemoplossend vermogen van de deelnemers, een reden waarom
rollenspellen in al hun diversiteiten ook regelmatig terug te zien zijn in
management of teambuilding cursussen. Spelender wijze wordt dus zowel lichaam
als geest getraind. Zoals de Romeinse hekeldichter Decimus Junius Juvenalis
(circa 62-142) al zei: "Mens sana in corpore sano"; “een
gezonde geest in een gezond lichaam”.
LARP,
volwassenen of jeugd hobby ?
Zoals al eerder
aangegeven zijn de meeste LARP evenementen van nu gericht op deelnemers in de
leeftijd vanaf 16. Hier willen wij verandering in brengen, juist zo een gezonde
activiteit met daarnaast nog de diverse andere
voordelen zou zeker ook voor jeugdige spelers een geschikte hobby zijn. Er zijn natuurlijk
diverse dingen aangepast aan het feit dat dit evenement gericht is op 12 tot 18 jarigen.
Wat is er o.a. aangepast
-
De
figuranten zijn allemaal door ons geselecteerde personen waarvan we uit
ervaring weten dat ze veilig en verantwoord spelen. Deze figuranten kunnen ook
op subtiele wijze ingrijpen wanneer er onveilig spel is tussen spelers onderling
-
De
spelregels en het creeren van karakters zijn daar waar nodig aangepast.
-
Er is een
EHBO post aanwezig, dit is sowieso op alle evenementen die we organiseren het
geval.
-
Op het
inschrijfformulier moet een telefoonnummer aangegeven worden waarop ouders/verzorgers
bereikt kunnen worden. Dit in geval van nood.
-
Drugs
(waaronder, maar zich niet beperkend tot, marihuana) worden absoluut niet
toegestaan.
-
Aan de
rokers wordt verzocht dit buitenspels te doen en tot een minimum te beperken.>
-
Het
evenement begint met een verplichte briefing om alle veiligheids regels door te
nemen / eigen te maken.
-
Met het
creeren van het plot (de verhaallijn) is rekening gehouden met de doelgroep.
-
De
spelleiding en organisatie bestaan uit een select groepje volwassenen en jongeren,
waardoor er een hoge mate van verantwoordelijkheid gepaard gaat met feeling
voor datgene waar de doelgroep zich binnenspels voor interesseerd.
-
Er wordt op
de eendags evenementen een warme en gezonde maaltijd geserveerd voor de
spelers.
-
Er wordt
extra opgelet of iedere speler het naar zijn/haar zin heeft, indien er mensen
buiten het spel dreigen te vallen wordt direct het plot waar noodzakelijk
aangepast om hen er weer bij te betrekken.
Conflicten buiten het spel, hoe op te lossen ?
Als deelnemers onderling
een conflict hebben (buitenspel) kunnen ze een beroep doen op de spelleiders,
zij zullen een oplossing helpen te vinden waarbij getracht wordt beide partijen
tevreden te houden en weer gezellig het spel in te laten gaan.
Conflicten in het spel, hoe op te lossen ?
Conflicten in het
spel tussen de karakters die gespeeld en/of figuranten (bijv. Monsters) worden
kunnen opgelost worden door te praten, of als dat niet meer werkt, het met een
gevecht te beslechten. Deze gevechten worden gevoerd met latex wapens. Op zicht
brengt het vechten met deze wapens al weinig risico met zich mee maar om te
veiligheid nog hoger te krijgen zijn er strenge regels. Deze worden uitgelegd
en geoefend in de verplichte workshop aan het begin van het evenement. De latex
wapens worden allemaal gekeurd op veiligheid. Er zal streng worden toegezien op
het naleven door eenieder van de regels voor veilig vechten. Enkele van deze
regels zijn bijvoorbeeld:
-
Slagen op,
of naar het hoofd zijn absoluut verboden.
-
Het kruis is
eveneens een verboden locatie.
-
Theatraal
vechten is verplicht.
-
Steken is
absoluut verboden.
- Deze (en alle
andere vechtregels) spreken voor zich, op het verplichte “Theatraal vechten”
na, vandaar dat we dat verder zullen toelichten.
Theatraal vechten, voor show en veiligheid !
Een echt zwaard
weegt al vaak vele kilo’s ten opzichte van de enkele honderden grammen van een
latex wapen, hierdoor zullen deelnemers geneigd zijn hun wapen met hoge
snelheden te hanteren. Onder theatraal vechten wordt verstaan dat men acteerd
tijdens een gevecht, alsof men een echt wapen gebruikt. Dit houdt in dat slagen
langzamer gegeven worden aangezien men moet doen alsof het een echt, zwaar,
zwaard is. Doordat de slagen langzamer gegeven worden zullen ze minder kracht
hebben en de deelnemers zullen dan ook meer beheersing hebben over hun slag
waardoor ze de slag in kunnen houden op het moment van treffen. De treffer
wordt eveneens uitgespeeld, men wankelt naar achter door de klap en krimpt in
elkaar van de gespeelde pijn. Dit levert een veilig en zeer mooi schouwspel op
waar het leuk is om aan deel te nemen.
Gezelligheid
Het uiteindelijke
doel is om met een grote jeugd een gezellige, actieve dag te hebben waarbij
iedereen het naar zijn zin heeft.
Dit alles
gecombineerd....
De combinatie van
dit alles, de beweging, buitenlucht, denkvermogen trainen, de interactie en de
gezelligheid is een onvergetelijke ervaring die het begin kan vormen van een
leuke hobby.