Alchemisten zijn geleerden die de ware aard der materie ontdekt hebben.
Door verscheidene vaste of niet- vaste materies te mengen met elkaar bereikt
men andere producten.
Uiteraard is dit niet bij alles het geval. Alchemisten hebben al vele
mengels ontdekt waar men een of ander vreemd effect mee kan verkrijgen, veelal
zelfs te vergelijken met magie. Verklaring kan zijn dat er effectief magische
macht in sommige dingen ligt te sluimeren, om enkel nog vrijgemaakt te worden
door in combinatie te treden met eenzelfde soort product.
Door hun grote kennis op het gebied van de materie zijn de alchemisten dus
de personen bij uitstek om zonder magiërs toch nog vreemde effecten te
bereiken. Alchemisten hebben voor hun experimenten een soort van laboratorium
nodig. Stomweg twee dingen bij elkaar voegen heeft zelden resultaat. Ook een
alchemische oven kan op den duur een goeie beslissing zijn.
Bij laboratorium moet men nu niet onmiddellijk denken aan een grote kamer
gevuld met buizen, flessen en kookpotten; hoewel dit voor de grootste
alchemische producten wel het geval is. Een vaste plaats voor de alchemist is
dus bijna een must.
Verschillende producten zijn ontdekt die resultaat geven bij alchemisten,
deze worden vermeld bij het “recept” zelf. Men kan speltechnisch de
alchemisten min of meer vergelijken met de heksen, hoewel je dit beter niet
zegt tegen een alchemist. Die vinden heksen een goedkope “hocus pocus”
manier om snelle resultaatjes te bereiken, zonder gebruik van het ware
inzicht, zoals zij dit noemen.
Alchemisten beginnen bij het niveau van “Eerste materie”, leren later
“Tweede materie” en kunnen uiteindelijk “Grootste materie” bereiken.
Eerste Materie krijgt men sowieso bij het creëren van z’n Alchemist-
personage, samen met 1 recept naar keuze. Als men ervaren alchemisten vindt
kan men van hen eventueel een nieuwe Materie aanleren. Als dat gebeurt krijgt
men kennis over één nieuw recept. Alchemisten zijn zeer meegaand, en staan
enkel wantrouwig tegenover heksen.