Een character is een persoon zoals jij of ik. Dus met een geschiedenis,
familie, naam, een persoonlijkheid, vaardigheden en eigenaardigheden.
Het belangrijkste gedeelte van je karakter is je persoonlijkheid, omdat
deze voor een heel groot gedeelte bepaalt hoe je reageert in bepaalde
situaties. Daarnaast is het fijn om de geschiedenis (ook wel background
genoemd) uit te werken. Dit zorgt ervoor dat het makkelijker is om te
bepalen wat voor persoon je bent, je achtergrond bepaald immers voor een
groot gedeelte je persoonlijkheid. Ook niet onbelangrijk is dat je
achtergrond je wat gespreksstof verschaft.
Daarnaast heb je ook de speltechnische kant van je karakter. Deze
kant wordt gedefinieerd aan de hand van vaardigheden en
attributen. Deze gegevens gebruiken we vooral om dingen te kunnen doen
die in het echte leven niet mogelijk zijn. Denk hierbij aan magie en
vergiffen, maar ook dingen als hoe goed je bent in zwaardvechten,
martelen, zakkenrollen.
Uiteraard kan niet iedereen alles. Je zult dus moeten kiezen waar je
goed in bent en waarin niet. Je keuze wordt beperkt door het aantal
essence punten dat je hebt. Elke vaardigheid heeft een prijs in essence
punten, die per alliantie (zie verderop) verschilt. Zo wordt voorkomen
dat mensen alles tegelijk kunnen. Bij het creeëren van je karakter,
en tussen evenementen door, kun je vaardigheden aankopen.
Bij elk nieuw karakter krijg je 15 essence punten om te besteden en na
elk normaal evenement krijg je er nog eens 3 bij (na een special krijg je 1
punt). Dit representeert het vergaren van nieuwe kennis en vaardigheden.
Voor charactercreatie volg je de volgende stappenlijst.
Het creëren van een character is meer dan een paar skills kiezen. Het is
niet alleen hoe je character eruit ziet. Het gaat om persoonlijkheid. Het
gaat om verhaal.
Wat is je naam? Van welk ras ben je? Mens, Krey elf, Thorn of helemaal
iets anders? Hoe oud ben je? Let hier bij op dat bijvoorbeeld elfen pas
ergens in de 100 volwassen worden. Een mens van 30 is ouder en
volwassener dan een elf van 30. Hoe zie je er uit? Aan je haar kleur en
de kleur van je ogen kun je niet zo heel veel doen, tenzij met pruik of
kleurlenzen. Maar denk ook aan kleding. Is die goed verzorgd, of juist
niet. Wil je met je uiterlijk opvallen of juist niet? Een scout in het
paars is niet zo'n succes.
Wat is je stand in de maatschappij? Ben je burger, boer, reiziger, militair? Wat is je rang? (indien
van toepassing). Dit hoeft niet per se te slaan op de wereld van
ShadowRifts, als je door de Rifts komt dan kom je van een bepaalde
wereld, wat voor positie nam je daar in?
Goed of kwaad of tussenin? Op zoek naar een verloren liefde of uit op
wraak voor aangedaan onrecht? Wees creatief, probeer
clichés te vermijden. Een queeste kan bijvoorbeeld ook zijn
om zo veel mogelijk glimmende voorwerpen te verkrijgen, en dat hoeft
niet per se geld te zijn. Of om onrecht te bestrijden, of juist zo veel
mogelijk vervelende dingen uit te halen met mensen.
Kom je van ChaeDor, de Riftwereld? Van een van de
officiele
spelwerelden of zelf verzonnen wereld? Wat is je verhaal op je
thuiswereld?
Wat is je doel? Wat deed je voor de Rifts? Hoe ben je hier terechtgekomen?
Wie zijn of waren je vrienden? Aan wie heb je een hekel of heeft een hekel
aan jou en waarom? Wat doet je karakter graag of minder graag? Als je een
Marauder, Krey Thorn of Chaedor Breed speelt begin je reeds op
Shadowrifts en ben je gebonden aan de geschiedenis van de wereld.
(Pas nadat je je character hebt ingestuurd, krijg je extra informatie
over de wereld van Shadowrifts. Op deze manier is het voor alle mensen
van andere werelden een verassing hoe Shadowrifts er precies uit ziet)
Al dit soort kleine details maken je character tot wat hij of zij is en
helpen je om dit character zo goed mogelijk te spelen. Als je nog moet
na gaan denken over hoe je vader ook al weer heette en wat je eigenlijk
komt doen als iemand daar naar vraagt, dan ben je te laat. Een goede
voorbereiding kan dit soort ongemakkelije situaties voorkomen.
Je kan ook een geschiedenis maken van je verhaal voordat je bij de Rifts
aankomt. Het geeft niets dat je nog niet alles weet... een epos van 23 pagina's
is geen vereiste. Een half kantje kan vaak al genoeg zijn.
Nieuwe Speler
Beste Speler,
Niets is zo leuk als je eigen spelwereld te verzinnen; ik kan ervan meepraten.
Maar toch willen we even de nadruk leggen op volgend aspect van het spel.
Het spel wordt logisch gespeeld,indien je bij ons van een andere wereld komt dan spreek je ook een andere taal, heb je andere gewoontes etc…Vaak resulteert dit zich soms in rare situaties waar je als beginnend speler niet echt iets aan hebt.
Ook krijg je zo bvb de klasse woudelf, maar dan van 5 verschillende achtergrondwerelden,terwijl ze inhoudelijk hetzelfde betekenen.
Daarom willen wij zoveel mogelijk aanraden om een character te spelen uit 1 van de reeds bestaande spelerswerelden.Je hebt er immers zoveel meer aan, je kan op zoek gaan op het event naar landgenoten van je,die je taal spreken en dus je kunnen helpen met allerlei mogelijke problemen die je als nieuweling hier op deze wereld hebt, of je kan betrokken worden in de verhalen die zij reeds meemaken.Veel meer spel en steun dan als de lone ranger rond te lopen,niets en niemand kennende.
Verder hebben deze groepen eigen sites met info;forums etc om elkaar beter te leren kennen en in de familie op te nemen.
Daarom even een overzicht over wat er allemaal is. (zie ook officiele spelwerelden )
Elfen
Elfen spelers kunnen zich bvb terug vinden in:
Dwergen
Dwergen komen uit:
Mensen
Wens je liever mensachtige te spelen dan heb je :
Buitenbeentjes
Maar er zijn ook buitenbeentjes bvb;
- De paladijnen van het Leven: GNU
- Inesgotalen, de gekrompen reuzen vind je op Iss terug.
- Krijgers uit Illoboreth
- Scarten, woeste barbaarse krijgers
Met een start uit deze groeperingen kan je meteen een leuke achtergrond voor jezelf maken en jezelf van heel wat spel verzekeren. Een forumoproep van deze mensen vind je hier terug : Voorstelling
Wie zijn eigen achtergrond wereld wil maken kan dat,maar we verwachten wel een goed uitgekiende opzet;graag met veel details, en wie weet word er ooit wel eens een special gemaakt rond jou verzinsel.
DPC
Naast deze beginnershulp is er nog de functie als DPC.
We hebben een paar mallen gemaakt,iets sterker dan de startende speler,maar met gevolg dat je dan ook iets meer gestuurd word in wat je moet doen.
Stadswacht bvb is zo’n mal.Dan krijg je je uniform,harnas,schild en een hoop skills kant en klaar maar je mist een beetje de vrijheid om je zin te doen.Let wel, iedereen krijgt vrije tijd,maar toch word je ene beetje meer als een militair aanzien, en militairen volgen orders dus..
Meer uitleg over DPC's vind je in de sectie DPC.
Kies vervolgens je character's levenswijze: Ordelijk (lawful), Chaotic
(ordeloos, wetteloos), Balance (Neutraal, op zoek naar de balans),
Knowledge (het geloof, de magie, de kennis of een beschermer van deze
takken). Je kan ook een mutant/diersoort spelen. Ga in dat geval naar
deze pagina: Breed.
De Allianties zijn de levensgroepen op Chae'dor. Order is de grootste
met tienduizenden Krey inwoners en sympathisante nieuwkomers. Chaos is veel
kleiner met een paar duizend Marauders waarvan het grootste deel nu op strooptocht
is. Balance is klein en houd zich vaak met natuurbeheer en lichte politiek
bezig. Knowledge is op zoek naar kennis en de huizen daarin hebben vaak
een eigen agenda.
Aan de hand van je characters mentaliteit kies je je Alliantie. De vier
Alliantie's staan hieronder afgebeeld met hun naam en schild. Klik op een
naam of schild om verder te gaan.
Order
- Chaos
- Balance
- Knowledge