Cauldron_Home
Shadowrits_Home
Informatief
Spelregels
Allianties


Fin

 
Huize Herion

Spelregels

De Ritualisten hebben veel gelijkenissen met de Magiërs op basisgebied, maar verschillen enorm door hun magische kracht op grote schaal. Ritualisten hebben nog steeds wat “gewone” magische macht, maar dit beperkt zich tot de basisrituelen. Indien het geleid wordt door een ervaren Ritualist kan een ritueel enorme gevolgen hebben. Ze kunnen bijna alles veranderen wat ze willen, ook op grote schaal. Om dit te verwezijnlijken is goeie samenwerking nodig.

Enkel op hoger niveau kunnen Ritualisten afstappen van de “vaste” rituelen en proberen om samen een “nieuw” effect te creëren. Geen enkele basis- Ritualist kan een nieuw ritueel leiden, onmogelijk, er is gewoon nog geen ervaring genoeg. Basis- ritualisten hebben kennis over één enkel basis- ritueel als ze beginnen, en kunnen ook enkel basisrituelen uitvoeren, hoewel het natuurlijk wel mogelijk is om te assisteren bij Gevorderde of Grote Rituelen. Bij het creëren van je Ritualist- personage krijg je de kennis over Basisrituelen cadeau (zijnde de mogelijkheid om zulke Rituelen uit te voeren). Verdere kennis zal men moeten opzoeken bij anderen.

Om een nieuw ritueel uit te voeren moet men in een bepaalde formatie staan (of dansen bij andere rituelen), allen moeten een deel van hun manapunten concentreren in het midden van die formatie en afstaan aan de Oerkracht of God aan wie ze een gunst vragen.

Een “nieuw” ritueel (enkel uitvoerbaar door Gevorderde of Grootritualisten) moet volledig uitgeschreven staan en ingediend bij spelleiding. Die komen dan controleren of het ritueel goed uitgevoerd wordt. Hoe groter het effect dat men wenst, hoe meer mana en hoe meer Ritualisten men nodig heeft, en ook hoe langer het duurt om dat ritueel uit te voeren. Spelleiding zal over het algemeen wel een kleine hint geven over het aantal Ritualisten en mana dat nodig zal zijn, indien men over zulke kennis beschikt.

Nieuwe rituelen zijn onmogelijk als men enkel basis- Ritualisten in de groep heeft, Grootrituelen zijn enkel mogelijk als er minstens 1 Grootritualist is die het ritueel leidt. Spelleiding beslist of een nieuw ritueel Gevorderd of Groot is, en of het überhaupt mogelijk is. Sommige dingen zijn nu eenmaal niet haalbaar met Rituelen, en enkel gereserveerd voor Goden of Oermachten zelf.

Minimum vereisten voor een nieuw Groot Ritueel:

-         Een groep van minstens 6 Ritualisten, de Leider moet Grote Rituelen aankunnen.

-         Een min. totaal van 150 mana die men afstaat (verdelen mag, maar ieder minstens 5)

-         Een min. tijdsduur van 10 minuten. (ja, het wordt gecontroleerd)

Spelleiding geeft daarna “punten” op het ritueel:

-         1 punt. Het ritueel was bar slecht uitgevoerd en alles is hopeloos in het honderd gelopen. De Oerkracht kan beledigd zijn en wraak nemen (zeldzaam). Externe oorzaken kunnen dit veroorzaken!! (de externe oorzaak kan dan wel het mikpunt zijn voor de wraak van de Oerkracht)

-         2 punten. Het ritueel was niet in orde. Er waren veel fouten maar ze hebben geprobeerd… Er zijn geen represailles, maar de mana is men kwijt. Ook hier kan het door externe oorzaken gebeuren!

-         3 punten. Het ritueel was goed uitgevoerd, er waren weinig tot geen fouten. De Oerkracht vervult het verzoek indien er genoeg mana en personen waren.

-         4 punten. Het ritueel was in één woord perfect. De Oerkracht is zeer tevreden, zal het verzoek inwilligen en misschien zelfs een extraatje doen (gebeurt zeer zelden).

De spelleiding beslist uiteraard of het verzoek redelijk is, en kan uitgevoerd worden. Overdrijf dus zeker niet. “We wensen dat Garn, Oude God van de Oorlog, het vijandige kamp volledig opblaast en iedereen daarin tot as verbrandt” is een beetje hoog gegrepen, nietwaar? Bidden tot diezelfde God om 20 krijgers (die bij het rituaal aanwezig waren en stil waren) een extra punt schade te laten doen in het komende gevecht zou al beter kunnen…

Ritualisten hebben evenveel Manapunten als de Magiërs Wilskracht hebben, zijnde dus 15, 30 en 50 mana bij ieder niveau. Mana is persoonlijk en kan op geen enkele manier doorgegeven worden. Verdere spelregels over de Rituelen staan bij de Rituelen zelf. Net zoals bij andere magie worden componenten bij rituelen altijd verbruikt.

Er mogen andere personen aanwezig zijn bij een ritueel. Iedere niet- ritualist heeft sowieso een aantal mana gelijk aan hun intelligentie gedeeld door twee (naar boven afgerond). Ritualisten zelf krijgen dit echter niet, die hebben hun geest getraind om zo al meer mana te krijgen (dus 15 bij basisrituelen). Denk er wel om dat “buitenstaanders” toelaten bij een ritueel heel afleidend kan zijn! Zulke personen kunnen uiteraard nooit ofte nooit een ritueel leiden.

Eens een ritueel begonnen is moet het afgemaakt worden. Een ritueel vroegtijdig stopzetten is onherroepelijk 1 punt verdienen, en dus het ongenoegen van de opgeroepen Macht aan den lijve ondervinden. Of deze onderbreking nu opzettelijk was, of het gevolg van een externe bron kan de Macht in kwestie uiteraard niks schelen.

Rituelen op personen of voorwerpen zijn in de meeste gevallen niet cumuleerbaar. Tweemaal een zelfde zegening op iemand afroepen zou een oermacht zelfs kunnen beledigen. ‘Was het niet goed genoeg dan??’

Ervaren Ritualisten kunnen weten welke rituelen wel cumuleerbaar zijn, het zijn er in ieder geval zeer weinig.

Gevorderde en Grote Rituelen kan men niet uit zichzelf zomaar leren, daarvoor is hoedanook een leermeester nodig. Wanneer men dit aangeleerd heeft kan men het vanaf de volgende Shadowrifts gebruiken (zoiets leer je natuurlijk niet op 1 uur tijd). Men krijgt dan ook één nieuw ritueel cadeau.

Ritualisten staan op goede voet met de Magiërs en de Druïdes, iets minder met Necromancers.

Heksen laten hun eigenlijk koud, net zoals alchemisten en ingenieurs. Wijsgeren zijn gerespecteerd, aangezien ze ook kennis over rituelen bijhouden. Aangezien priesters in het verleden zowat iedere keer naar een ritueel kwamen om “de ketters uit te bannen”, en zelfs te rituelen te verstoren, staan de Ritualisten nogal vijandig tegenover hen.