Een beginnend Magiër heeft toegang tot de basismagie. Hij of zij kan die
geleerd hebben van een andere Magiër, of heeft puur toevallig het talent voor
de Kunst ontdekt en is beginnen experimenteren. Aangezien dit als beginnend
speler nog maar pas ontwikkeld is heeft men slechts toegang tot één enkele
spreuk, “random” bepaald. Verdere spreuken zal men binnenspel moeten
verkrijgen. Hetzelfde geldt voor als men een nieuw niveau in de magie
bereikt, dan krijgt men ook één spreuk “cadeau”, meestal gekozen door de
magiër die je de nieuwe magie aangeleerd heeft.
Magiërs krijgen hun eerste niveau gratis bij het opstellen van hun
magister- character. Wil men als niet- magiër echter magie leren dan zal dit
wel degelijk een hoop essence- punten kosten, en aangezien men er nog niks van
afweet zal men ook een leermeester nodig hebben.
In Huize Magister wordt alle magische kennis van het Huis bijgehouden en
gedeeld onder de leden. Toetreden is redelijk makkelijk: men heeft gewoon een
sponsor nodig, en er zijn redelijk wat Magiërs die graag “nieuw bloed”
opleiden. Daarnaast vragen ze ook een lidgeld. Leden kunnen goedkoper aan
componenten raken en makkelijker nieuwe magie bijleren.
Er zijn drie niveau’s in de magie: basis, gevorderd en grootmagie.
Gevorderde magie is al niet simpel meer, en daar heeft men dus een leraar voor
nodig. Grootmagie is gevaarlijk machtig, en wordt enkel door grootmeesters
aangeleerd onder stricte omstandigheden. Als men een nieuw niveau van magie
aanleert binnenspel kan men dat pas de volgende Shadowrifts gebruiken (het is
nogal logisch dat men niet van de ene minuut op de andere plots sterker is.
Magie moet geoefend worden).
De spreuken van een Magiër zitten in het geheugen, en kunnen dus onmogelijk
gestolen worden. Verwijderd door andere externe oorzaken is een andere
zaak…
Basis- Magiërs hebben 15 punten Wilskracht per dag. Wilskracht is de macht
die in de Magiërs aanwezig is en gebruikt wordt om spreuken te realiseren. Dit
wordt getraind om te evolueren.
Gevorderde Magiërs hebben al 30 punten, Grootmagiërs maar liefst 50!
Er bestaan technieken om een klein deel terug te winnen, maar normaal
gesproken werkt alleen een goeie nachtrust. Wilskracht overdragen naar een
andere magiër is tot nu toe nog niet gelukt, maar men is op zoek naar manieren
om dit mogelijk te maken.
Naast de wilskracht hebben sommige spreuken ook componenten nodig om te
werken.
Runestenen zijn de moderne “vervangers” van de oude componenten, na
jarenlange research ontdekt. Deze zijn relatief moeilijk om te maken, maar
hebben de oude componenten zoals bv “de maag van een adder” in vele gevallen
vervangen. ALLE componenten worden verbruikt tijdens het uitspreken van een
spreuk, tenzij specifiek vermeld wordt van niet. Zoals eerder gezegd:
Runestenen zijn niet makkelijk te maken. Toch zijn ze immens populair
geworden, alleen al vanwege het feit dat men niet op zoek moet gaan in een tas
naar de juiste drie componenten voor een bepaalde spreuk. Menig magiër is rijk
geworden door een handel te starten in Runestenen.
Werpbollen zijn “buitenspel”, ze stellen gewoon het effect voor. Ze
kunnen onmogelijk gestolen worden, en men kan ze uiteraard weer oprapen. Men
kan 1 Werpbol bij zich hebben per magieniveau die men beheerst, omdat het
binnenspel nu eenmaal niet makkelijk is, als beginner, om direct bv. 3
spreuken na elkaar te casten.
Magiërs staan op goede voet met de Ritualisten en de Druïdes. Tegenwoordig
krijgen Necromancers ook al wat meer respect, welliswaar enkel degenen die
officieel toegetreden zijn tot de Tombe van de Sluier. Heksen worden
oogluikend toegestaan. Wijsgeren en ingenieurs zijn gerespecteerd, alchemisten
worden eerder als zonderlingen gezien die graag dingen opblazen.