Chaedor
Muran


Von Blut
Hermetus
Vlos'Onhir
Servanians
Lashbrook
Morogasso
Vandarve
Destino



Online inschrijven
Contact

uzor
 

Spelsysteem

Dood van een wezen

Vampieren zijn geen gewone wezens, dat staat vast. Ze teren op bloed, zijnde de essentie van levenskracht van andere wezens. Dit parasitaire gedrag zorgt ervoor dat zij zelf sterker worden terwijl de anderen zwakker worden. Zo is de manier van leven van een vampier. Dit wordt ook weergegeven in het spelsysteem.
Iedereen, elke sterveling heeft een soort levenskracht, dit noemen we essence (de essentie van iemand). Het behelst de mentale gezondheid van het karakter maar vooral ook zijn ervaringen, zijn levenswijsheid en zijn algemene waarden des levens. Bij andere events zijn dit je experience punten - essence waar je skills mee kan kopen, doordat je meer levenservaring hebt opgedaan tijdens dat event.
Vampieren teren hierop. Ze ontnemen geen hitpoints van stervelingen maar hun essentie. Wordt een mens dus gebeten door een vampier, is dat niet schadelijk voor de gezondheid, behalve in extreme gevallen. Er is lichamelijk enkel wat bloedverlies, waarbij we stellen dat zijn bloed snel weer wordt aangemaakt. Hij zal zich wel even duizelig voelen, of zwakjes, maar dat herstelt snel weer uit zichzelf, net als in het echte leven wanneer je bijvoorbeeld bloed doneert. Deze persoon krijgt echter geen ervaringspunten voor dat spel, of die larp aflevering, aangezien dat juist datgene is wat de vampier gestolen heeft.
Vampiers kunnen 1, 2 of 3 essence punten naar keuze drainen bij een persoon. Men kan nooit meer dan drie essence stelen, een bepaalde grens is bereikt bij 3. Drie essence stelen van een deelnemer staat gelijk aan het totaal opnemen van die persoon in zich, hem volledig leegzuigen van alles wat hij is en waaruit hij bestaat. Dit gaat gepaard met een grote shock, beschouw het als een hartinfarct zowel op lichamelijk als op psychisch vlak. Die persoon sterft dan ook op dat moment, zijn character overlijdt, ook al heeft hij bvb een character van 25 essence in totaal, de afname van de laatste drie essence zijn gewoon dodelijk voor zijn lichaam. De vampier speler beslist hoeveel hij er neemt, wetende dat 3 hem meteen 'vader' maakt van een vampierling. Soms is dat een erg grote verantwoordelijkheid en het is iets waar zeker niet lichtzinnig mee omgesprongen moet worden.

Herrijzenis

De net opgestane vampier is in het begin nog erg zwak. Hij begint zijn eerstvolgende larp met een magere 5 bloodpoints en zal elke larp (indien hij het overleeft) er 5 bij krijgen. Zodat hij op zijn derde avontuur de volle 15 heeft, dit is de normale capaciteit voor vampieren. Ook ontdekt hij langzaamaan zijn krachten, in 3 events zal hij zijn totale potentieel aan powers kunnen bereiken. Gedurende die eerste afleveringen zijn er natuurlijk manieren om hogerop te komen en het personage verder uit te breiden (los van powers en bloodpoints). Dat moet allemaal in het spel (ic) gebeuren. De net gebeten vampier onthoudt alles van zijn vorige leven, kent iedereen nog die hij vroeger kende maar, is wel classificatie "Undead", waarbij hij bij detect undead spreuken zich moet blootgeven, tenzij hij beschermd is tegen deze vorm van magie.

Hij ontvangt dus geen essence (want die is net weggezogen) en geen XP maar 5 bloodpoints tot hij er 15 heeft.

Skills

Bloodpoints

Een volwaardige vampier heeft 15 bloodpoints. Deze zet hij in om zijn speciale krachten te gebruiken.

Basis krachten

  • Enhanced stamina
    Elke vampier kan echter bloodpoints ook aanwenden tot het verlengen van zijn leven bij schade aan zijn lichaam. Je kan naast je hitpoints schade nemen via je bloodpoints. Wanneer je natuurlijke hitpoints bvb op 0 staan, kan je volgende klappen trekken door bloodpoints te offeren. Bijvoorbeeld: je arm word op 0 geslagen, de volgende klap zal hem op -1 zetten wat betekent dat je arm afgehakt wordt. Maar in plaats daarvan trek je per verdere hit een bloodpoint af, in theorie kan je dus heel wat slagen verdragen op die locatie.
  • Verhoogde spierkracht (categorie Kracht),
    Kracht 5: men kan in 1 klap iemand bewusteloos slaan; een vrouw heeft kracht 4. (zie spelregels subdown)
    Cost: 1 bloodpoint per klap/gebruik
  • Shimmer (categorie Behendigheid),
    je kan je zeer snel bewegen wat je in staat stelt om een time stop te roepen en terwijl je luid tellend tot 5 wegrent. Op 5 roep je meteen time in.
    Cost: 3 bloodpoints
  • Mesmerize (categorie Intelligentie),
    Je kan een slachtoffer mentaal in een trance plaatsen die 1 minuut duurt. Kijk je slachtoffer in de ogen kijken en incanteer mesmerize. Het slachtoffer is in trance en herinnert zich niet wat er in die minuut gebeurt. Wordt hij gebeten dan voelt hij zich enkel flauwtjes alsof ie even een blackout heeft gehad.
    Cost: 3 bloodpoints

Powers per nivo

Boreling

5 bloodpoints
  • Verhoogde spierkracht : + 1 kracht met een max. van 5, 4 voor vrouwen
  • enhanced stamina met een max. van 5 bloodpoints die hitpoints worden.

De Boreling kan zich overdag gewoon bewegen, zonder last van zonlicht. Alleen heel fel zonlicht zoals op een zonnige zomerdag doen hem pijn (rollenspel)

Inbetweener

10 bloodpoints
  • Verhoogde spierkracht wordt : + 2 kracht met een max. van 5, 4 voor vrouwen.
  • enhanced stamina met een max. van 10 bloodpoints die hitpoints worden.
  • Mesmerize zoals beschreven

De inbetweener heeft problemen bij zonlicht, hoofdpijn en 1 schade op alle locaties indien hij blootgesteld wordt aan zonlicht. Verder kan hij overdag gewoon rondlopen op niet zonnige dagen.

Kindred

15 bloodpoints

Alle powers aan volle max. zoals beschreven. Kindred sterven aan zonlicht, bij fel zonlicht als op een zonnige dag verbranden zij levend indien zij er meer dan 7 minuten in blijven. Elke minuut trekken zij 1 schade op alle locaties, bij de 7de minuut verbrokkelen ze helemaal tot as, om voorgoed te rusten. Gewoon daglicht stoort hen een beetje, maar is op zich niet schadelijk. Er hoeft echter maar even een zonnetje van achter een wolkje piepen om een probleem te vormen.

Children of the Night

Vampieren zijn nachtswezens, 's nachts zijn ze ook op hun sterkst. Zou men overdag actie willen ondernemen dan kan men dat doen, maar, hoewel overdag je skills en powers wel tellen zijn de kosten om ze te gebruiken dubbel! Ook enhanced stamina, pas na avondval zijn ze aan normale kost. In praktijk wordt het simpel gesteld: Overdag is wanneer er daglicht is, in de winter soms tot 17 uur, in de zomer soms tot 22.00 uur. 'sNachts telt men de uren van de duisternis en het inzetten van de duisternis. Avondval is dus het moment van een half uurtje dat tussen de twee ligt en waarin de zichtbaarheid iets afneemt. Indien men niet zeker weet welk moment nou effectief het is kan men een ruling vragen aan een sl.

Specialisaties

Verder is er de mogelijkheid om je verder te specialiseren in meerdere krachten. Je kiest dan een weg, Krachtgericht, Intelligentie of Behendigheid. Hier kan je dan skills van aankopen naar gelang je nivo. Wil je later skills uit een andere categorie dan zal dat je iets meer kosten.

  • Intelligentie:
    • Protected Aura (2): je bent op je hoede tegen geestesbeinvloedende middelen of geestesmanipulatie. Men kan geen mesmerize of mental domination tegen je gebruiken. Dit moet wel aanstaan voor de aanval op jou begint. Wanneer je deze aanzet kost het je 1 bloodpoint per uur (melden aan de sl wanneer je dat doet of het telt NIET)
    • Dominate (3) : je kan een speler in trance (mesmerize) brengen en dan een kort bevel geven dat hij moet uitvoeren. Het slachtoffer heeft geen herinnering van wie hem dat bevel gaf (tenzij je niet voorafgaand mesmerize hebt gebruikt) Elk bevel kost 1 bloodpoint
    • Aura perception(2): je kan de geestestoestand van iemand zien, of hij iets verbergt, in de war is of zelfs liegt. Bij deze laatste mag je een vraag stellen en wanneer de persoon geantwoord heeft zeg je : Aura perception, waarbij de ander zegt of hij de waarheid zei of bewust gelogen heeft. 1 bloodpoint per vraag / consultatie
    • Alter memories: (3): Je kan tot een periode van 10 minuten iemands herrineringen vervangen door iets van jouw keuze. Kost: 'iets' vergeten: 1 bloodpoint. Geheugen van 10 minuten wissen (meerdere dingen dus dan 1) : 2 bloodpoints. Geheugen wijzigen door andere gedachten (kort): 3 bloodpoints, volle 10 minuten wijzigen tot de max.: 5 bloodpoints.
    • Mindfull Suggestion: (3) : Je kan het slachtoffer een gedwongen handeling opleggen die gebeurt wanneer jij het aangeeft door middel van een trigger. Bvb: sla de dichtsbijzijnde man als je 'Worm" hoort of iets in die richting. De suggestie mag niet al te ingewikkeld zijn.Het slachtoffer herinnert zich nergens meer iets van naderhand. Kost 3 bloodpoints.
    • Feel of Knowledge (2) : je kan aan een object voelen wiens eigendom het geweest is, of wie het recentelijk gehanteerd heeft. Ook de gemoedstoestand in een net verlaten kamer, gemoedstoestanden van geschreven brieven en dergelijke kunnen als indrukken opgenomen worden.
  • Kracht:
    • Resilience (2): je kan een subdown negeren en behandelen als subdue; kost 1 bloodpoint per gebruik / per klap.
    • Forcefullness (3): Je kan een strike of crush doen per klap: kost 1 bloodpoint.
    • Endurance (3) : De speler kan zijn hitpoints totaal opdrijven met 1 per lokatie tot een totaal maximum van 7 op alle lokaties, inclusief bodybuilding bonussen etc. Duur : 4 uur, kost : 2 Bloodpoints per algemeen overall hitpunt.. (melden aan leiding)
  • Behendigheid:
    • Hide in shadows (2): men kan zich zo goed verhullen en stil voortbewegen dat men bijna onzichtbaar lijkt. Hierdoor kan men zich stap per stap verplaatsen, bij rennen wordt men zichtbaar. Echter, indien men geluid maakt tijdens zijn verplaatsing, zoals een krakende tak of schuifelende voet, luid ademen, dan is die hoorbaar en kan men de onzichtbare zien. Om aan te tonen dat men deze skill gebruikt steekt men 1 vinger in de lucht, eventueel geluid geproduceerd door het omhoog steken van deze vinger wordt genegeerd. Per volle 5 minuten kost het 1 bloodpoint.
    • Vermomming (3): Je bent bedreven in het maken van vermommingen en kan zo jezelf in een andere gedaante presenteren.Doordat je je lichaam ook als vermomming gebruikt en dus met een andere stem spreekt, of jezelf een cm langer maakt of korter zijn deze vermommingen veel beter dan de standaard omkleed routine. Je kan je baardgroei laten versnellen ipv een valse te hangen, of de kleur van je haar veranderen. Enkel iemand met verhoogde zintuigen kan jouw vermomming doorbreken indien zijn nivo van intelligentie groter is dan jou nivo van behendigheid. Kost voor een metamorphose is 3 Bloodpoints, duur is 5 minuten intense concentratie. Let wel, je kleding verandert niet mee, deze moet je zelf omkleden.
    • Verhoogde zintuigen (3) : Hiermee kan je je zintuigen verscherpen,zoals dat van een dier, reuk, gehoor, intuitie alles word versterkt. Je kan door vermommingen breken, hide in shadows mensen opsporen, of zelfs iemand afluisteren die op 10 meter afstand staat max. (niet door muren).

XP

Wanneer je Kindred bent krijg je 2 XP per larpaflevering. Dit is effectief XP, geen essence. De essence van de speler ligt vast op het moment dat hij stierf, was je een 24 punts character toen je doodging dan ben je dat nu nog steeds. Er komen geen essence punten meer bij. De XP echter stelt je in staat om verder dingen te kopen, ofwel standaard skill zoals beschreven in het cauldron spelsysteem; bvb expert zwaard of woudlopen,mocht je het nog niet hebben. Of je kan je vampire powers verder uitbreiden door een klasse te kiezen en daarin te gaan shoppen. Wil je een andere klasse skills kopen dan betaal je 2 XP overgang en kan je enkel daarin shoppen. Zie skillijst en punten erachteraan tussen de haakjes Een vampire heeft echter wel het voordeel dat het aanleren van standaard skills makkelijker gaat en men wel drie lessen moet hebben, maar dat men ze niet meer verleerd. Indien men een les mist moet men dus niet een stage lager beginnen. Nieuwe spelers beginnen als Kindred met een 15 punts standaard essence character

Torpor

Wanneer je bloodpoints echter op 0 komen gaat de vampire in torpor en trekt hij zich terug tot hij gevoed word of geregenereerd is. Regenereren uit Torpor duurt een volledig event. Je speelt dan dus het beste de rest van het event een ander character, of ga verder als standaard mens. Word je in torpor belaagd door vijanden die een manier vinden om je te doden dan is het permanent afgelopen zonder dat je je kan verweren ertegen. Zorg dus dat je bondgenoten hebt mocht je ooit tot torpor herleid worden.

Regenereren van een gewoon standaard gespendeerd Bloodpoint

Regeneratie duurt 1 uur voor 1 bloodpoint. In torpor kan de vampier NIETS doen en ondanks mogelijk verdere schade aan hem, blijft gewoon zijn torpor behouden. Een vampier kan moeilijk echt sterven. De omstandigheden houden we daarover nog even geheim om ander spelplezier niet te vergallen, en als de net gebeten vampier krijg je natuurlijk geen handleiding waar je wel van dood kan gaan en waarvan niet, dus de spelleiding zal het je tijdig zeggen wanneer het een probleem is of wordt. In elk geval is zonlicht een bekend feit.

Voeden

Je moet je elke dag voeden,vanaf middernacht tot middernacht de volgende dag,anders verlies je meteen 5 bloodpoints en geen enkele vampier wil zwak zijn.

Wanneer je van iemand drinkt heb je terug je bloodpoints nivo aangevuld met 5 per beet / dronk of wachten tot ze uit zichzelf regenereren. Je kan maximaal 3 x drinken van dezelfde persoon,met als gevolg dat deze bij de derde beet vampier wordt. Een menselijke heeft 6 uur nodig om genoeg bloed te kunnen aanmaken om opnieuw als voeding te kunnen dienen voor 1 beet.

Bij het bijten verdwijnen de tandwondes door een speciaal saliva dat de vampier afscheid.Je ziet dus niet de twee stereotype rode puntjes in de hals, maar gewoon niets.Indien het echt vlak na de beet ontdekt wordt ziet men een rode vlek die langzaam kleiner wordt.

Character Creatie

Je maakt een personage op volgens de Cauldron Universe regels, eventueel met behulp van de Generator. Je kiest of je als Vampier het spel wil spelen, of als mens. Daarna kies je een clan als je voor Vampier kiest, als beginnende speler ben je meteen een Kindred en bezit je de volle krachten van een vampier.Later kan je je dan gaan specialiseren.

Wanneer je geturned word is het erg logisch dat je opgevangen word door je Sire en zijn clan gaat vervoegen, doch er zijn ook uitzonderingen.Sommige vampieren worden aan hun lot overgelaten en vinden pas later mede broeders, die hun introduceren in een clan, al dan niet die van hun oprichter.Doch de boreling neemt altijd wat van zijn meester over en zal daardoor dezelfde typische trekjes vertonen als hemzelve.Zo zul je nooit een Servanian zien bij de Von Bluts zonder daardoor zijn sfeergevoel te verlaten.De Servanian zou de pret in zijn leven opgeven voor de andere stijl van de Von Bluts om zo meer bij hen te horen..Clans kunnen gekozen worden, verlaten of in opgenomen, maar niet vooraleer alle sporen van een vorige gewist zijn en de persoon 100 % past in het kader van hun groepering.

Kies je als mens dan kom je gewoon als je personage en zal je misschien door een clan gekozen worden, of genomen worden, of gewoon doodgemaakt als niemand intresse in je heeft. Of met wat geluk kan je je een tijd lang in hun gezelschap vertoeven zonder dat jij doorhebt dat ze dr zijn. Als mens speler weet je immers niets af van hun bestaan behalve verhalen en de publieke feiten van Verona Von Blut.

Uiteraard word je eens je opgenomen word of verkozen ook onderworpen aan de doctrine en levenswijze van de clan.

Mogelijkheden genoeg dus.

Zorg in elk geval voor een mooie achtergrond waarin je ook vertelt wie je familie is, wat ze doen en waar ze zich bevinden. Dit is nuttig voor eventueel toekomstig spel en intrige.

Welcome to Fangs...

Enter freely and of thine own will...