Chaedor
Muran


Von Blut
Hermetus
Vlos'Onhir
Servanians
Lashbrook
Morogasso
Vandarve
Destino



Online inschrijven
Contact

uzor
 

Vampire Larp

Wat is nu eigenlijk Vampire Larp, en waarin onderscheidt het zich van andere Larp events? Heel in het kort kun je stellen dat tijdens een Vampire Larp de verhalen rondom vampieren centraal staan. De meeste -zo niet alle- spelers vertolken het personage van een vampier, van een onsterfelijk, bloed drinkend karakter met speciale vaardigheden. Dit heeft meer gevolgen voor het spel dan je in eerste instantie misschien verwacht.

Spelelementen

Intrige

Vampieren zijn nagenoeg onsterfelijk, wat wil zeggen dat ze op een zeer lange termijn kunnen plannen. Ze zijn meestal erg ambitieus en zullen er alles aan doen om hun doel te bereiken, of dat nu is om de meest wrede martelmethode uit te vinden, het rijkste of het invloedrijkste te worden. Om hun persoonlijke doelstellingen te verwerkelijken hebben ze een sterke positie oftewel macht nodig. Een groot deel van een Vampire Larp gaat dan ook over het verwerven van macht, over intriges en machtsspelletjes. Het vinden van iets dat de ander in diskrediet brengt en wat je macht over de ander kan geven, maar ook natuurlijk het uitspelen van je eigen zwakheden zijn elementen hierin. Op het moment dat jou Twist besproken wordt, door wie dan ook, zal je reageren. Misschien kijk je verrast op, misschien meng je je enthousiast in de discussie, of houd je je juist ineens afzijdig. Kleine, subtiele tekens, die mogelijk niet eens gezien worden. Of wel natuurlijk. Subtiliteit en oplettendheid zijn hier twee sleutelwoorden. Het bereiken van een invloedrijke positie, het behalen van een wit voetje bij de machtigen, macht krijgen over waardevolle stervelingen die jou iets gaan verschaffen dat iedereen zal willen hebben…. Het zijn allemaal mogelijkheden binnen de Vampire Larp.

Maskerade

Het voedsel van vampieren bestaat uit het bloed, de essentie van stervelingen. Hoe machtig de vampier ook is, hij blijft in dit aspect afhankelijk van stervelingen. Of hij ze nu minacht of op handen draagt, boeit of beschermt, dit ene feit blijft. En hieruit is de Maskerade ontstaan, de noodzaak om je als vampier voor te doen als gewone sterveling, om de grote massa te misleiden en onwetend te houden van het bestaan van wezens zoals jij. Dit betekent dat je moet opletten wat je zegt in het bijzijn van gewone stervelingen, dat je steeds de schijn ophoudt van een normaal bestaan. Je krachten gebruiken in het openbaar staat gelijk aan zelfmoord en mocht een situatie twijfels oproepen bij aanwezige mensen zal je snel een geloofwaardig verhaal moeten bedenken. Tenzij er natuurlijk een reden is dat ze het niet kunnen of zullen verder vertellen. Waarbij het belangrijk is om in te schatten hoeveel problemen het gaat opleveren indien een persoon niet terugkeert, of gehavend.

Clans

Als machtige wezens met speciale vaardigheden staan de vampieren over het algemeen boven normale stervelingen. Achter de schermen trekken ze aan de touwtjes van de samenleving om zichzelf een zo interessant en gerieflijk mogelijk bestaan te geven. Belangrijk om te beseffen is wel, dat alle vampieren machtige wezens zijn. Een strijd tussen vampieren is een strijd tussen gelijken, over elkaar hebben ze niet automatsich een voordeel zoals bij gewone stervelingen. Vanwege dit zijn de vampieren al snel groepen gaan vormen, samen met gelijkgestemden en sirelings. Elke groep heeft zich gespecialiseerd in een bepaalde richting en is uitgegroeid tot een machtig instituut of clan. Tussen de clans bestaat een machtsevenwicht, elke clan heeft vanuit zijn specialisatie en achtergrond een sterke positie onder de vampieren. Een strijd tussen twee of meer clans zou een gigantische oorlog betekenen met grote verliezen aan alle kanten. De meeste vampieren zijn slim genoeg om zoiets niet te riskeren. Elke vampier is lid van een van de clans en beseft zich heel goed dat loyaliteit aan de clan de enige manier is om te overleven en om hogerop te komen. De clan waarborgt de veiligheid van al zijn leden maar deelt ook straffen uit mogen deze (eigen) leden zich niet gedragen naar voorschriften van de clan. Sommige clans (zoals Hermetus) zijn hierin heel streng, andere (zoals de Servanians) veel losser, maar elke clan werkt op deze manier. Loyaliteit aan de clan (en zijn leiders) is een gegeven, wie niet loyaal is zou zijn bestaan en alles wat hij heeft opgebouwd riskeren. Binnen de clan bestaan uiteraard veel mogelijkheden om hogerop te komen. Je zal als speler onderaan de rangorde beginnen (tenzij anders aangegeven door de spelleiding) en in het spel zul je mogelijkheden krijgen om hogerop te komen. Het goed vertegenwoordigen van de belangen van je clan zal zeker een waardevolle verdienste blijken te zijn. Hoe machtiger jou clan immers is, hoe meer jouw positie binnen de clan betekent. Als je het goed speelt zul je, zowel binnen als buiten de clan, steeds meer invloed krijgen en steeds verder verwikkeld raken in de intriges rondom je. En met die intriges zijn we weer terug bij de kern van de Vampire Larp, waar het accent steeds ligt op de subtiele en soms wrede machtsspelletjes. Binnen de clan, tussen de clans maar natuurlijk vooral met de onschuldige en onwetende stervelingen.

Hou er rekening mee dat het spel vooral intrigieus is. Tuurlijk komt er af en toe wat actie in voor maar het is geen 'buts' event zoals de events waarin heel veel actie komt vaak genoemd worden. Sfeer en stijl is iets dat de speler eveneens met zich meebrengt en toevoegd aan het geheel. Zorg dus voor een passende kledij, gevuld met zoveel mogelijk accesoires om het nog echter te laten lijken en vooral: Speel ! Wees je personage van start tot einde en val zo weinig mogelijk uit je rol,want in dit soort settings is dit de dooddoener voor iedereen.

De spelleiding staat steeds tot je beschikking voor vragen.